Robin
Onderwijs

Informatieveiligheid in de zorg: Robin is de spin in het web bij Deventer Ziekenhuis

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Robin van Dijk is student Facility Management en heeft een grote interesse in de wereld van beveiliging. Robin vond haar afstudeerstage bij Deventer Ziekenhuis via een open sollicitatie. “Wees specifiek in je sollicitatiebrief. Vertel duidelijk wat je interesses zijn en wat je wilt leren.”

Hoi Robin, welke opleiding volg je?

“Ik doe de opleiding Facility Management en zit momenteel in mijn vijfde studiejaar. Ik heb er bewust voor gekozen om iets langer te doen over mijn studie. Ik wilde heel graag met mijn minor naar het buitenland, maar door de pandemie was dat niet mogelijk. Toen heb ik besloten om een half jaar een tussenjaar te nemen en te werken. Afgelopen jaar ben ik een half jaar in Japan geweest voor mijn minor. Dat was heel gaaf.”

Wil je eerst vertellen wat je studie inhoudt?

“Facility Management is heel breed. Ik heb hiervoor de hotelschool gedaan op mbo-niveau. Dat is heel veel regelen en organiseren en dat wilde ik graag voortzetten op het hbo. Het omgaan met gasten en de spin in het web zijn vind ik heel leuk en dat zag ik terug bij Facility Management. Tijdens de studie ben ik erachter gekomen dat ik beveiliging heel interessant vind, dus heb ik mijn stage hierin gevonden.”

Hoe ben je daar achter gekomen?

“Ik heb gewerkt bij Stella Fietsen en daar mijn meewerkstage gedaan. Daar heb ik een project over Salto, over toegangssystemen. Binnen Stella Fietsen was dat systeem vervuild en was het niet meer duidelijk wie welke rechten had. Tijdens mijn stage heb ik dat voor ze uitgepluisd en opnieuw ingericht. Op die manier kwam ik erachter dat ik de hele puzzel rondom beveiliging leuk vind om uit te zoeken.”

Wat heb je in je tussenjaar gedaan?

“Tijdens mijn tussenjaar heb ik bij Stella Fietsen gewerkt. Toen heb ik het TopDesk-systeem voor ze gebouwd, geïmplementeerd en beheerd. Ik kwam erachter dat je beveiliging goed moet inrichten en goed moet opletten welke informatievoorzieningen je wel of niet deelt. Eind augustus ben ik teruggekomen uit Japan en ben ik gestart met het afstuderen bij Deventer Ziekenhuis.”

Hoe heb je je stage bij Ziekenhuis Deventer gevonden?

“Ik heb een open sollicitatie gestuurd voor mijn afstudeerstage. Ik ging er vanuit dat Deventer Ziekenhuis ook een toegangsbeveiligingssysteem zou hebben. Wellicht kon ik iets voor ze betekenen op dat gebied. Heel toevallig moeten zij eind 2023 voldoen aan de NEN-norm van 7510. Daar kon ik ze bij helpen!”

Robin vond via een open sollicitatie een afstudeerstage die perfect bij haar past

Wat is de NEN-norm?

“Dat gaat over informatiebeveiliging in de zorg. Toegangsbeheer is hier een onderdeel van, denk aan sleutels en pasjes binnen het ziekenhuis. Deventer Ziekenhuis wil daar een nieuwe vorm van toegangsbeheer voor hebben. Tijdens mijn afstudeerstage ben ik bezig met het implementatieplan.”

Hoe heb je via een open sollicitatie deze opdracht gevonden? Het past heel goed bij je!

“In mijn brief heb ik mijn interesses heel specifiek beschreven. Ook heb ik uitgelegd wat ik allemaal heb gedaan in het verleden. Op die manier wisten ze wat ik kon en wat ik wilde leren.”

En het implementatieplan, kan je daar wat meer over vertellen?

“Het onderzoek gaat over het anders inrichten van de fysieke sleutels die binnen Deventer Ziekenhuis gebruikt worden. De fysieke sleutels kan je heel makkelijk kwijtraken. Ik ben bezig met een onderzoek om te kijken wat er op de markt is en hoe we deze manier van beveiliging anders kunnen implementeren. Uiteindelijk komt daar een advies uit en wordt het gebundeld in een implementatieplan speciaal voor Deventer Ziekenhuis.”

Wil je ook in deze richting jezelf doorontwikkelen?

“Beveiliging is een breed begrip. Je hebt veel verschillende aspecten binnen deze tak. Ik lever in april mijn scriptie in en dan ga ik kijken wat er op de markt te vinden is qua banen en wat mogelijk is in de wereld van beveiliging. Ik vind de evenementenkant ook interessant. Dat kan je heel goed koppelen aan beveiliging. Genoeg keuze!”

Heb je tips voor andere studenten die ook een (afstudeer)stage moeten vinden?

“Begin op tijd met het zoeken naar een stage. Als je te laat begint, is de kans goot dat de leukste plekken al vol zitten. Ik denk dat het heel belangrijk is om te zoeken naar een bedrijf dat je interessant vindt. En niet geheel onbelangrijk: onderzoek ook wat je níet leuk vindt, dan kan je dat voor jezelf wegstrepen. Dat scheelt ook!”

Deel je verhaal!

Elke woensdag vertelt op deze plek een Saxion-student over zijn of haar stage. Wil jij ook je stage-avonturen delen met de buitenwereld? Mail dan naar nieuws@saxion.nl!

Meer weten over de opleiding Facility Management?

Lees verder!
Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.