Een dipdag? Zo krijg je een positieve mindset!
Studentenleven

Een dipdag? Zo krijg je een positieve mindset!

Susan Muskee
Susan Muskee Leestijd Minuten

Iedereen heeft er weleens een: een dipdag. Zo’n dag waarop je niets uit je vingers krijgt, het liefst in bed onder een deken wilt liggen en iedereen die tegen je praat… eigenlijk gewoon uit het raam wilt gooien. Maar er zijn manieren om een positieve mindset te krijgen! We zetten de vijf grootste dipdag-uitspraken op een rij én delen tips van Mediapsychologie-docent Kirsten Hofman hoe je weer uit die dipdag komt.

1) 'Mijn to do-lijst is oneindig'

Je moet nog een samenvatting maken voor dat tentamen, een paar mails beantwoorden, je vriend of vriendin terug appen, je tante bellen, een pakketje ophalen, sporten, naar de bieb om dat ene boek op te zoeken, online borrelen, meedoen met een digitale pubquiz, et cetera, et cetera. In je hoofd is je to do-lijst oneindig en omdat alles erin rond dwarrelt, lijkt alles even belangrijk. Help!

Kirstens tip: “Prioriteer. Schrijf op wat je (aankomende week) 1. echt moet doen, 2. leuk vindt om te doen en 3. wel graag gedaan wilt hebben maar wat niet echt moet. Doe alleen 1 en 2 en als je die volledig gedaan hebt, pas dan doe je dingen van 3. Zo weet je precies wat het belangrijkst is en wat ook best een paar dagen kan wachten.”

Werk je liever digitaal dan op papier? Gebruik dan apps als Todoist, Microsoft To Do of Daily Planner om je taken te noteren en je dag in te delen.

2) 'Ik staar naar mijn scherm, maar er komt niks uit'

Zul je net zien: heb je je laptop opengeklapt, een leeg document aangemaakt om die samenvatting te maken, kop koffie of thee ernaast, kortom: helemaal klaar om lekker productief aan het werk te gaan. De eerste alinea gaat als een speer, voor je het weet staan er wel duizend woorden op papier. En dan… gebeurt er niks. Er komt niks meer uit je vingers, hoe hard je ook naar die knipperende cursor zit te staren. En nu?

Kirstens tip: “Ga er even uit. Maak een wandeling, beweeg, doe iets waardoor je er even ‘uit’ bent. Als je druk bent of niet lekker in je vel zit zijn dit de eerste dingen die ‘sneuvelen’ terwijl dit juist de dingen zijn waar je wel tijd voor moet maken. Een half uur wandelen zorgt ervoor dat je je weer beter voelt, je kan je beter concentreren daarna en je hebt meer energie.”

3) 'Ik denk dat ik het niet kan'

Dat tentamen of die presentatie komt steeds dichterbij en je voelt de bankschroef om je keel steeds strakker worden. Je laptop staat al een tijdje ongeopend in de hoek van de kamer en hoe dichterbij de deadline, hoe hoger de drempel wordt om te beginnen. Wat nu?

Kirstens tip: “Yes you can! Praat tegen jezelf en zeg dat je het kan. Jij kan dit aan! Hoe vaker je tegen jezelf zegt dat je het kan, hoe sterker het effect. Vergeet niet dat je al heel vaak gezegd hebt dat je het niet kan, dus moet je minstens net zo vaak gaan zeggen dat je het wel kan. Dit kun je op elk gebied toepassen: dat je leuk bent, mooi bent, lief, aantrekkelijk, et cetera.”

4) 'Ik ben gewoon down vandaag, er is niets wat me opvrolijkt'

Daar onder de dekens is het lekker warm en hoef je tegen niemand iets te zeggen. Je hebt gewoon een baaldag en er is niets wat je kan opvrolijken. Toch?

Kirstens tip: “Lach! Zoek vrienden (digitaal of op afstand) op. Kijk een leuke film. Zet letterlijk een lachend gezicht op. Op deze manier krijg je van andere mensen positieve reacties en je lichaam voelt zich beter. Ook achter je mondkapje lachen werkt. Het gaat om de houding die je gezicht heeft.”

Extra pluspunt: Mensen die veel lachen hebben een beter immuunsysteem dan mensen die weinig lachen. Door te lachen worden er extra witte bloedcellen aangemaakt. Deze witte bloedcellen ruimen virussen op, waardoor je beter bestand bent tegen infecties. Ook vermindert lachen stress, vanwege de endorfine die vrijkomt.

5) 'Maar het ís toch ook allemaal stom?'

Leuk hoor, lekker positief in het leven staan. Maar in coronatijd, waarin je je vrienden niet of amper ziet, de kroegen dicht zitten en je niet meer spontaan ergens naartoe kunt gaan is dat soms gewoon ontzettend moeilijk. En weet je? Dat klopt. Het is oké om er soms flink de balen van te hebben. Even zwelgen in zelfmedelijden is een van de beste dingen om te doen. Máár… haal jezelf er wel weer uit.

Kirstens tip: “Enjoy the moment. Kijk naar de dingen waar je wél blij mee bent.” Een nieuwe hardlooproute die je hebt ontdekt, je kat die elke avond bij je komt kroelen, die nieuwe smaak thee die je hebt ontdekt. Maak (in je hoofd of op papier) een lijstje met dingen waar je blij mee of dankbaar voor bent. Je zult zien dat er altijd mooie dingen te vinden zijn, hoe klein ook.

Susan Muskee

Susan is freelance journalist, tekstschrijver, oud-Saxion-studente en rasechte Deventerse. Ze schrijft ’s zomers het liefst in de zon op haar dakterras en ’s winters op de grond in de woonkamer met haar rug tegen de radiator (niet erg arbo-technisch verantwoord, wél lekker warm).