Studeren in Eigen Tempo: hoe ondersteun je dat?
Saxion neemt als één van de 39 universiteiten en hogescholen deel aan ‘Het Versnellingsplan: Onderwijsinnovatie met ICT’, een initiatief van Vereniging Hogescholen (VH), Vereniging van Universiteiten (VSNU) en SURF.
Binnen het Versnellingsplan wordt vanuit 8 zones gewerkt aan diverse thema’s, waaronder flexibilisering van het onderwijs en het faciliteren en professionaliseren van docenten. De zone Flexibilisering van het onderwijs stelt vier studentroutes centraal om flexibilisering mogelijk te maken, zie hier. Voor de studentroute ‘Eigen Tempo’, waarin de student in afstemming met een opleiding het studietempo bepaalt, is recentelijk een publicatie verschenen over de onderwijskundige facetten die worden beïnvloedt door het studeren in eigen tempo. Vragen als hoe zorg je ervoor dat studenten (ver)binding met elkaar en met de opleiding houden als ze op verschillende snelheden door de studie gaan? Wat betekenen verschillen in tempo voor de begeleiding van studenten en de rol van docenten? Moet je bij het ontwerp van je curriculum al rekening houden met variaties in studietempo? staan in de publicatie centraal. De publicatie is opgesteld door de werkgroep Onderwijskundige Vraagstukken, waar Tjark Huizinga (lectoraat Innovatief & Effectief Onderwijs) namens Saxion deel aan neemt. De gehele publicatie is te downloaden via deze link
