Drone show technology. Veel licht en spektakel.

Tjark Huizinga

Associate lector

Tjark Huizinga

Tjark Huizinga is associate lector bij lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs.

Lees meer over het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs
Foto Tjark Huizinga

Samenwerken of vragen?

Neem dan contact op met mij

Tjark Huizinga

Associate lector Blended Learning

Tjark Huizinga (1984) studeerde Educational Design, Management and Media (Onderwijskunde) aan de Universiteit Twente in Enschede. Voor het afronden van de bachelor heeft hij onderzoek gedaan naar de toepassing van de kennisgerichte en/of ervaringsgerichte didactiek binnen erfgoededucatie in het primair onderwijs. Voor zijn master Educational Science & Technology (Curriculum, instruction and media applications track) heeft Tjark, tijdens een stage bij SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling), onderzoek gedaan naar de competenties die docenten nodig hebben voor het ontwikkelen van curriculummaterialen (lessenseries). Zijn afstudeeronderzoek heeft geresulteerd in een gevalideerd meetinstrument voor deze curriculumontwerpcompetenties.

Na zijn afstuderen in 2009 is Tjark begonnen met een promotieonderzoek aan de Universiteit Twente bij de vakgroep Curriculumontwerp & Onderwijsinnovatie. Zijn promotieonderzoek richtte zich op kenmerken van ontwerpprocessen van DocentOntwikkelTeams (DOTs) om de ontwerpexpertise van docenten te bevorderen, voortbouwend op zijn master afstudeeronderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd in het voortgezet onderwijs in het kader van de invoering van het Europees Referentie Kader (ERK) voor de moderne vreemde talen. Het promotieonderzoek had tot doel inzicht te verwerven in de wijze waarop het werken in DOTs een bijdrage kan leveren aan het bevorderen van de ontwerpexpertise.

Tijdens zijn promotieonderzoek is Tjark betrokken geweest bij ontwerpvakken voor de bachelor Onderwijskunde en de afstudeerbegeleiding van bachelor- en masterstudenten van Onderwijskunde. Daarnaast was Tjark lid van de onderwijscommissie van ICO (Interuniversity Center for Educational Sciences). Tjark heeft zijn promotieonderzoek afgerond in december 2014.

Binnen het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs is Tjark als docent/onderzoeker betrokken (geweest) bij diverse projecten rondom de kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding, docentprofessionalisering, studiesucces en herontwerp van curricula (in DOTs). Op dit moment is Tjark betrokken bij de onderwijsontwikkeling binnen de Saxion Parttime School (SPS; deeltijdonderwijs) waarin hij DOTs ondersteunt bij het vormgegeven van modulen, onderzoek doet naar de werkende principes van het werken in de DOTs en onderzoek doet naar de werkende principes van het onderwijsmodel van de Saxion Parttime School.

Naast de (onderzoeks)projecten verzorgt Tjark onderwijs binnen de Master Leren en Innoveren (Onderzoekende Onderwijsontwerper) op het gebied van onderwijskundig ontwerpen en binnen de Master Educational Leadership voor de leerlijn Onderwijs. Tjark begeleidt studenten tijdens hun afstuderen bij de Master Leren en Innoveren.


Nevenwerkzaamheden

  • Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek
    Lid voor HBO wetenschap van NRO-kwaliteitscommissie Leidraden, januari 2024 - heden.