WhatsApp Image 2021-05-20 at 12.40.04.jpeg

Saamhorigheid creëren met je Teams-achtergrond: zo doe je het!

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Je kunt ze na al die meetingen via Teams inmiddels wel dromen: de boekenkast van je collega of medestudent en die achtergrondfilter met een foto van het strand. Tijd voor verandering! Social Work-student Tessa Kolman maakte met medestudenten van de minor Creatief Probleem Oplossen enkele vrolijke Teams-achtergronden om medestudenten een hart onder de riem te steken. “Het zorgt voor saamhorigheid en het voelt allemaal wat knusser.”

Hoi Tessa, wat was precies de opdracht?

“De opdracht was om studenten een hart onder de riem te steken in coronatijd. De colleges waren de afgelopen tijd natuurlijk allemaal online en docenten merkten dat dat voor veel studenten nogal pittig was. Studenten leggen minder die verbinding. Ik ben zelf vierdejaars, maar ik leef vooral mee met de eerstejaars, omdat zij juist het gebouw moeten leren kennen en nieuwe ervaringen op moeten doen. Dat kan nu allemaal niet.”

Wat hebben jullie bedacht?

“We werden heel vrijgelaten in de opdracht en met mijn groepje hebben we allerlei vrolijke Teams-achtergronden ontwikkeld in verschillende kleuren. Via een soort doorlopende waslijn sta je, als je met z’n allen tegelijk die Teams-achtergrond instelt, met elkaar in verbinding. Aan de ene lijn hangen enkele hartverwarmende steekwoorden en aan de andere weer allerlei verschillende bloemen. Daarnaast hebben we, omdat het een creatief proces moest zijn, een gedicht geschreven waarin we uitleg geven en een QR-code gemaakt die je leidt naar de achtergronden, zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn.”

Klik op onderstaande afbeelding om het gedicht te lezen en de QR-code te scannen:

Gedicht en QR-code.jpeg

Waarom wilden jullie dit doen?

“Sommige mensen vinden het niet zo fijn als iedereen hun thuisomgeving ziet. Als je allemaal dezelfde achtergrond instelt, is iedereen gelijk. En ziet het er gezellig uit. Het zorgt voor saamhorigheid en het voelt allemaal wat knusser. Bovendien is het wel grappig als twee mensen met dezelfde kleur achtergrond naast elkaar in het beeld verschijnen, want dan lijkt het net alsof ze bij elkaar zitten.”

Gebruiken jullie ze zelf ook?

“Als we nu met de klas samen een online meeting hebben, hebben vaak met z’n allen automatisch al de achtergrond ingesteld. Gelukkig hebben we nu steeds meer weer fysiek onderwijs. Want ondanks dat je elkaar wel ziet op camera, krijg je toch geen volledig beeld van iemand. Toen we elkaar onlangs voor het eerst zagen, was dat best grappig. Veel mensen hadden elkaar bijvoorbeeld langer of korter ingeschat. En ondanks dat we best een open groep hadden, miste je toch wel een stukje emotie. Je vertelt elkaar toch makkelijker dingen als je fysiek bij elkaar bent.”

Wil jij ook leren hoe je creatief een probleem oplost?

Volg de minor Creatief Probleem Oplossen!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.