Saxion Start Samen

Van havo naar hbo: hoe is die overstap eigenlijk?

Leestijd Minuten

Jaarlijks starten bij Saxion gemiddeld 26.000 studenten met een opleiding. Een groot deel daarvan komt rechtstreeks van de middelbare school: na het havo-examen (en een verdiende, lange zomervakantie) is het tijd voor het studentenleven. Hoe is die overstap? Marleen (21) is tweedejaars student Hotel Management en vertelt hoe zij dat heeft ervaren.

Hoi Marleen! Vertel: ervaar je veel verschil tussen de havo en het hbo?

“Dat valt eigenlijk wel mee. Op de middelbare school was ik gewend redelijk wat in mijn vrije tijd bezig te zijn met school, en dat is nu eigenlijk nog steeds zo. Het grootste verschil is dat ik nu dingen leer die me echt interesseren. Ik heb natuurlijk niet voor niets voor de opleiding Hotel Management gekozen: ik wil alles over deze branche weten.

Op de middelbare school liep ik er wel eens tegenaan dat ik vakken moest volgen die ik echt niet leuk en interessant vond, zoals geschiedenis en de bètavakken. Uiteraard spreekt niet ieder vak van de opleiding me evenveel aan, maar het merendeel vind ik leuk en interessant. Zo hebben we in het eerste jaar voor het vak Wereld in Hotel Management verschillende wijn- en bierproeverijen gehad en hebben we veel hotels bezocht; als hotello is dit natuurlijk megaleuk.

Wat wel een groot verschil is, is de begeleiding. Vanuit de docenten is er op het hbo minder begeleiding dan op de middelbare school en er wordt verwacht dat je zelfstandiger bent. Hoe, wat, waar, wanneer je het doet maakt niet uit, als het maar gebeurt. Daardoor is plannen heel belangrijk: als ik niet goed plan of weinig voor een vak doe, dan kom ik mezelf tegen in de tentamenweek.”

Waar moest je aan wennen toen je net met je opleiding begon?

“Allereerst moest ik wel even wennen aan dat sommige lesstof in het Engels wordt behandeld. Niet alles, maar toch wel meer dan ik verwacht had. En ik had ook niet verwacht dat er zoveel groepsopdrachten zouden zijn! Groepsopdrachten hebben niet mijn voorkeur, omdat je dan zo afhankelijk bent van anderen.

Ik vond het wel even spannend toen ik net met de opleiding begon en in een groepje werd ingedeeld met medestudenten die ik nog helemaal niet kende en waarvan ik niet wist wat ik aan hen had. Aan de andere kant is een groepsopdracht de perfecte manier om de medestudenten beter te leren kennen, dus dat is wel fijn.”

Je bent vanuit een dorp in Groningen naar Apeldoorn verhuisd, was dat wennen in het begin?

“Best wel. Ik moest best wel wennen aan Apeldoorn zelf, maar ook wel aan mijn studiegenoten. De Groningse nuchterheid en bescheidenheid werd verruild voor directe taal en dat was best even schakelen in het begin. Groningers zijn gewend om niet te zeuren en hard te werken. Het missen van de nuchtere mentaliteit in combinatie met het kennen van niemand in Apeldoorn heeft in het begin van mijn opleiding best wel gezorgd voor heimwee naar thuis, maar inmiddels is dat helemaal anders.

Door in een ander deel van Nederland te wonen heb ik mijn netwerk ontzettend uitgebreid. Mijn studiegenoten wonen verspreid door het hele land en naast mijn klasgenoten heb ik nog veel meer mensen leren kennen – van de studie, door feestjes van de studievereniging en door het Honours Programme dat ik volg. Ik denk dat ik later heel veel ga hebben aan het netwerk dat ik nu aan het opbouwen ben.”

Kun je iets noemen dat je (extra) fijn vindt aan je opleiding?

“Meerdere dingen! Allereerst dat Saxion in Apeldoorn heel klein is. Er zijn maar twee opleidingen, waardoor de school kleiner is en de sfeer heel prettig en persoonlijk. Docenten kennen de studenten allemaal bij naam en als student kom je sneller in contact met andere studenten en ouderejaars.

Daarnaast vond ik het heel fijn dat ik in een klas kwam waar de leeftijden varieerden van 16 tot 23 jaar. Op de middelbare school zijn je klasgenoten logischerwijs allemaal van dezelfde leeftijd, maar op het hbo zijn de leeftijden heel divers. Daardoor kan ik veel leren van de kennis en ervaring van klasgenoten, bijvoorbeeld omdat ze vóór het hbo een mbo-opleiding hebben afgerond.”

Tot slot: ervaar je verschil in lestijden tussen de middelbare school en het hbo?

“Zeker! De lestijden van het hbo verschillen best wel met de middelbare school. Hoelang mijn lesdagen duren verschilt echt iedere dag, maar er zijn ook dagen dat ik maar twee colleges heb en al om 12.00 uur ’s middags vrij ben. Op de middelbare school zat ik toch wel vaker van 8:30 uur tot 15:00 uur op school.

Dat betekent niet dat ik de rest van de dag vrij ben, want ik moet natuurlijk ook buiten lestijden nog voor school bezig. Maar het geeft me wel meer vrijheid en ruimte om ook andere dingen te plannen. Ik kan bijvoorbeeld overdag sporten of in de middag al beginnen met werken bij mijn bijbaan.

Vaak zijn we standaard één dag in de week vrij, wat ook weer de mogelijkheid geeft om die dag te gaan werken. Ik merk dat het hebben van een bijbaan prima te combineren is met mijn studie, mits ik werk, school en mijn andere bezigheden goed plan.”