Sanne Assink.jpg
Business

Alumnus Sanne is als Juf Sanne een hit op TikTok

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Na het zien de documentaire The Social Dilemma wilde Sanne Assink, alumnus van de Lerarenopleiding Basisonderwijs (pabo) én inmiddels juf van groep 6 van de Petrusschool in Hengevelde, haar leerlingen meer bijbrengen over social media. Sindsdien maakt ze Tiktoks met haar leerlingen en gaat ze met meer dan 50 duizend volgers als een speer. "In de klas is elke dag anders en maak je veel bijzondere dingen mee."

Hoi Sanne, wat doe je precies voor werk?

“Ik ben werkzaam in het basisonderwijs als docent. Tijdens mijn laatste jaar van de havo ging ik naar een open dag van Saxion in Deventer en daar sprak ik een adviseur. Zij vroeg wat mijn kwaliteiten waren en vervolgens kwam het advies om de pabo te gaan doen. Mijn interesses waren heel breed: er kwam uit dat ik iets creatiefs en iets met mensen wilde doen, dus zo kwamen we bij de pabo. Ik heb nog wel overwogen om de kleinkunstacademie te doen, maar met mijn huidige werk kan ik beide combineren. Zo heb ik de minor drama en theater gedaan."

Wat doe je nu allemaal?

“Ik geef les in groep 6, daarnaast ben ik leescoördinator. En sinds een jaar ben ik ook content creator, daar kom ik straks op terug. Als docent heb je een hele diverse baan: je hebt heel veel taken. Van lessen voorbereiden en geven, tot ervoor zorgen dat er altijd een veilige sfeer is en kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen. Ook heb je natuurlijk gesprekken met ouders en kinderen. Je geeft als bassischooldocent heel veel verschillende vakken. Iedereen binnen het docententeam heeft een andere specialisatie, als leescoördinator ben ik gespecialiseerd in lezen.”

Wat doe jij als content creator?

“Ik maak samen met mijn leerlingen TikTok-video’s. Mijn leerlingen zijn overigens bewust onherkenbaar in beeld. Zo leren de kinderen waar ze op moeten letten als ze een filmpje maken, een soort filmeducatie. Ik maak ze bewust dat mensen ook de achtergrond, zien. Ook laat ik ze meedenken over de inhoud: wat wil je overbrengen en kwets je daar niemand mee? Maar ook als ik haat of negatieve reacties krijg, neem ik de leerlingen daarin mee. Ik laat zien wat ik daarmee doe en dat ik dat niet persoonlijk opvat. Het is echt een combinatie tussen filmeducatie en mediawijsheid. De video’s plaats ik op Instagram en TikTok onder de naam: JufSanne123."

Hoe ben je begonnen met social media?

“Ik keek bijna een jaar geleden de documentaire The Social Dilemma. Deze documentaire laat heel goed zien hoe jouw mobiel werkt en hoe die ervoor zorgt dat je telkens op je mobiel gaat kijken. Op een gegeven moment is er een stukje in de documentaire waarin een jong meisje een foto plaats en, naast allemaal leuke reacties, ook een negatieve reactie krijgt. Vervolgens zie je dat ze helemaal verdrietig is en onzeker wordt van die opmerking. Ik wist dat mijn leerlingen ook actief zijn op social media en dan vooral TikTok. Toen zag ik echt mijn leerlingen voor mij en dacht ik: hoe gaan zij eigenlijk met de negatieve kant van social media om? Ik wilde mijn leerlingen daar graag iets over bijbrengen. Zelf had ik eigenlijk best een negatieve associatie met TikTok, toen ben ik me daarin gaan verdiepen en heb ik een plan van aanpak geschreven. Dat heb ik aan de directeur laten zien en zij was helemaal enthousiast. De volgende dag had ik mijn eerste filmpje gemaakt.”

Doe echt dingen die je leuk vindt en waar jouw passie ligt, dan is werken ook niet vervelend: dan is het echt leuk.

Alumnus Sanne Assink, jufsanne123 op TikTok, met een tip voor studenten

Wat vind je het leukst aan je werk?

“Dat iedere dag anders is, het contact met mijn leerlingen en het idee dat je mensen helpt. De kinderen maken het echt het leukst: als je met je verkeerde been uit bed stapt, zorgen zij dat het alsnog een goede dag wordt. Ook trekt de diversiteit van het werk mij erg aan: je weet niet hoe de kinderen die dag zijn en hoe de dag daardoor loopt. Ik vond vroeger al veel dingen leuk en in dit beroep kan ik mijn ei kwijt.”

Wil je deze twee carrières blijven combineren?

“In de lockdown had ik heel veel tijd, maar nu het normale leven weer een beetje meer begint, heb ik een stuk minder tijd. Zo heb ik besloten om sinds dit schooljaar een dag minder voor de klas te gaan staan, om ook tijd te hebben voor het maken van content. Misschien wil ik daar uiteindelijk wel nog meer mee gaan doen.”

Wat is het meest bijzondere dat je hebt meegemaakt in je loopbaan?

“In de klas is elke dag anders en maak je veel bijzondere dingen mee. Zo had ik tijdens een stage een keer een leerling die heel boos was en na een paar seconden met een deur in zijn hand langs het klaslokaal liep. En je leeft echt mee met je leerlingen: zo was er een leerling die van de een op de ander dag ernstig ziek werd. Je maakt alle leuke en niet leuke dingen mee. Met het hele TikTok-gebeuren maak ik ook wel bijzondere dingen mee: ik kreeg een berichtje van 3FM-radiodj Sander Hoogendoorn en ik werd genomineerd voor Filmleraar van het Jaar. Dat was wel heel vet. Allerlei dingen die nu op mijn pad komen die ik nooit had verwacht.”

Hoe heb je studeren bij Saxion ervaren?

“Ik ging altijd met de trein naar Saxion, waar ik leuke klasgenoten had en ook goed contact had met de docenten. Het allerleukste wat ik hier heb meegemaakt is met stipt mijn buitenlandse stage naar Suriname.”

Wat zijn je tips voor huidige studenten?

“Zorg ervoor dat je plezier hebt in hetgeen dat je doet. Als je de pabo doet, wordt je waarschijnlijk leerkracht in het basisonderwijs. Ik heb na mijn studie nog wel een tijdje voor een educatieve uitgeverij gewerkt, dat was echt een kantoorbaan. Juist daardoor kwam ik erachter dat ik echt voor de klas wilde staan. Doe dus echt dingen die je leuk vindt en waar jouw passie ligt, dan is werken ook niet vervelend: dan is het echt leuk.”

Wil jij later ook voor de klas staan?

Lees meer over de Lerarenopleiding Basisonderwijs
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden. 

Gerelateerde artikelen

Anka Mulder Corporate

Hoe doorbreek je het lerarentekort? Beluister deel 3 van de Saxion podcast-serie Denkers & Doeners

16 april 2024
Symen van der Zee en Willeke Slingerland (fotografie: Thomas Busschers) Onderzoek

Saxion komt met module Moreel Kompas: ‘Wat je hier oefent, is natuurlijk een blauwdruk voor hoe je de samenleving ingaat’

05 maart 2024
Studentenleven

Studeren met... verlies: hoe Emily een podcast maakte over het overlijden van een ouder