Van onderzoek naar impact: alumni MLI en MEL over hun nominatie voor de Saxion Masterscriptieprijs 2025
Op 1 september is voor het eerst de Saxion Masterscriptieprijs uitgereikt. Een onafhankelijke jury koos uit alle masteropleidingen drie winnaars. Vanuit de masters Leren en Innoveren (MLI) en Educational Leadership (MEL) waren alumni Korien Wennink en Mart Evers genomineerd.
Korien, Saxiondocent bij AGZ, onderzocht hoe werkplekbegeleiders de cognitieve flexibiliteit van hbo-studenten operatieassistent kunnen versterken. Mart, teamleider in het voortgezet onderwijs, richtte zich op leerlingbetrokkenheid tijdens een scholenfusie. Korien won de tweede prijs. We spraken beide alumni over hun onderzoek en hun ervaringen rond de nominatie.
Hoe voelt het om genomineerd te zijn, Mart, en in jouw geval zelfs gewonnen te hebben, Korien?
Mart: “Leuk natuurlijk! Maar je begint geen master om een prijs te winnen. Je doet het om jezelf te ontwikkelen en iets bij te dragen in je werk. Met mijn afstudeeronderzoek wil ik vooral mijn leerlingen verder helpen; zij zijn de reden dat ik in het onderwijs werk. Dan is het heel leuk als je onderzoek ook echt gezien en gewaardeerd wordt.”
Korien: “Voor mij was het een grote bevestiging. Ik ben opgeleid in de praktijk als operatieassistent, zonder veel ervaring met studeren of doceren. Onderzoeksvaardigheden waren een uitdaging, dus ik heb er hard voor gewerkt. Dat mijn scriptie niet alleen positief werd beoordeeld, maar ook door een onafhankelijke jury werd gewaardeerd, gaf me een gevoel van trots. Ik durf nu te zeggen: ik ben een onderzoeker.”
Welke meerwaarde heeft je onderzoek voor je eigen ontwikkeling en je organisatie?
Korien: “Ik kijk nu breder dan alleen vanuit de praktijk. Dat maakt me zelfverzekerder, en collega’s merken dat omdat mijn reacties beter doordacht zijn. In mijn werk had het onderzoek directe meerwaarde: de poster die ik ontwikkelde over het versterken van cognitieve flexibiliteit hangt inmiddels in meerdere ziekenhuizen binnen en buiten de regio. Nu wil ik samen met mijn Saxioncollega’s in de zorgopleidingen onderzoeken hoe we de verbinding tussen theorie en praktijk nog sterker kunnen maken.”
Mart: “Mijn onderwijskundig leiderschap is gegroeid. Ik leerde dat mijn gestructureerde aanpak niet altijd werkt en dat flexibiliteit vaak belangrijker is. Mensen meenemen in veranderprocessen vraagt om verschillende routes. Voor de school bracht mijn onderzoek meer focus: docenten praten bewuster met leerlingen over wat zij nodig hebben. Het gaat dus niet alleen om beleid, maar juist om de dagelijkse praktijk en aandacht voor de behoeften van docenten en vooral van onze leerlingen.”
Dat mijn scriptie niet alleen positief werd beoordeeld, maar ook door een onafhankelijke jury werd gewaardeerd, gaf me een gevoel van trots. Ik durf nu te zeggen: ik ben een onderzoeker.
Wat was voor jou een positieve mijlpaal tijdens het afstudeerproces?
Mart: “Toen collega’s zeiden: ‘Hier hebben we echt wat aan.’ Ik zag het ook terug in de klas: leerlingen voelden zich meer betrokken. Tegelijkertijd hield de opleiding me een spiegel voor. Dat was soms confronterend, maar vooral waardevol. Ik heb veel geleerd over mezelf als onderwijskundig leider: hoe ik reageer en hoe ik effectiever kan handelen in verschillende situaties.”
Korien: “Vanaf het begin waren praktijkopleiders in de ziekenhuizen betrokken. Ze herkenden het probleem en wilden er zelf mee aan de slag. Ze vroegen mij om iets te ontwikkelen waarmee zij studenten beter kunnen begeleiden op de werkplek. Dat mijn afstudeerwerk zo direct bijdraagt aan de kwaliteit van toekomstige professionals in de zorg, maakt me echt gelukkig.”
Waarom zou een onderwijsprofessional de MLI of MEL moeten kiezen?
Korien: “De MLI helpt je kijken naar leren en leerprocessen en hoe je collega’s daarin meeneemt. Bij de MEL gaat het om formeel leidinggeven binnen een organisatie. Beide masters hebben raakvlakken, maar de invalshoek verschilt. Ik ontdekte dat leiderschap meer vormen kent dan alleen een formele rol. Kijken vanuit een breder perspectief maakt je niet alleen een betere professional, maar ook een ruimer denkend mens.”
Mart: “Doe het vooral voor jezelf. Het is twee jaar hard werken, maar je leert jezelf echt kennen. Dat is waardevol, in je rol als onderwijskundig leider en in je persoonlijke leven.”
In hun verhaal hoor je wat een master kan opleveren: verdieping als professional en als mens. Korien versterkte de brug tussen theorie en praktijk in de hbo-opleiding operatieassistent. Mart bracht meer focus en betrokkenheid in zijn school. Wil jij ook met je praktijk aan de slag en direct impact maken? Verdiep je dan in de MLI of MEL en ontdek welke route het beste bij je past.