Ilse
Business

Ilse werkt vanuit haar passie als adviseur klimaatadaptatie en duurzaamheid

Ilse Ramaker studeerde in 2019 af aan de opleiding Ruimtelijke Ordening en Planologie en deed haar afstudeeronderzoek bij Roelofs, over het beleid en ambities rondom duurzaamheid. Dit mocht ze na haar afstuderen blijven doen. “Door de praktijkopdrachten tijdens mijn opleiding heb ik ontdekt dat duurzaamheid mijn passie is."

Hoi Ilse, waar werk je precies?

“Ik werk bij Roelofs, een ingenieurs- en adviesbureau maar ook aannemer. Ik heb bij Roelofs mijn afstudeeronderzoek gedaan, waarbij ik heb gekeken hoe duurzaamheid in de Grond, weg en waterbouw sector nog beter meegenomen kon worden. Tijdens dit onderzoek heb ik dus eigenlijk gekeken naar de vertaling van het beleid en ambities rondom duurzaamheid, naar de uiteindelijke realisatie. Eén van de conclusies was dat deze werelden elkaar nog niet altijd kunnen vinden. Er zit een kloof tussen het beleid en uitvoering. Na mijn afstudeeronderzoek ben ik aangenomen bij Roelofs om o.a. hiermee aan de slag te gaan.”

Wat is daar je functie?

“Ik werk bij Roelofs als adviseur klimaatadaptatie en duurzaamheid. Hierbij ben ik zowel aan de slag op beleidsniveau waarin in gemeenten adviseer op o.a. het gebied van klimaatadaptatie en duurzaamheid, maar werk ik ook op projectniveau binnen de civiele sector waarin ik het duurzaam denken en werken stimuleer.”

Waar komt jouw passie voor duurzaamheid vandaan?

“We kunnen in Nederland zien dat het klimaat veranderd. Denk aan de hevigere regenbuien, hetere zomers maar ook bijvoorbeeld de droogte in Twente. Doordat klimaatverandering bij elke ruimtelijke opgave naar voren komt, betekende dit voor mij dat ik er veel over na móest denken. Dit klinkt als een moetje, maar vanuit deze gedachtegang is wel mijn passie voor duurzaamheid ontstaan en vind ik het nu heel belangrijk anderen hierin mee te nemen. Ook al is het ‘duurzaam denken’ voor mij een standaard geworden in mijn werkzaamheden, merk ik dat dit niet bij iedereen het geval is.”

Wat vind je het leukste van je werk?

“De gesprekken die ik voer met collega’s, beleidsmedewerkers van gemeenten maar met mensen die werkzaam zijn binnen andere sectoren. Je merkt dat iedereen in aanraking komt met klimaatverandering en duurzaamheid. Dit maakt het onderwerp ook voor iedereen interessant. We kunnen zoveel leren van elkaar op dit gebied. En dat maakt het werk zo leuk en bijzonder!”

In ons dagelijks leven kunnen we onszelf ook vaker de vraag stellen ‘Heb ik iets wel écht nodig?'

Alumnus Ilse Ramaker over duurzamer leven

Wat is het meest bijzondere dat je hebt meegemaakt op je werk?

“Wat ik het meest bijzonder vind, is dat de afgelopen twee jaar een duidelijke ontwikkeling gaande is omtrent duurzaamheid. Bijna 3 jaar geleden startte ik bij Roelofs met mijn afstudeeronderzoek en was men binnen de organisatie nog zoekende hoe zij aan de slag moesten met duurzaamheid. Het team rondom duurzaamheid bestond ook maar uit drie medewerkers.

Nu zie je dat we al met z’n zessen zijn en dat we als team energie & milieu de andere collega’s ondersteunen met onze duurzaamheidsadviezen. Tot slot is niet alleen de ontwikkeling intern gaande, maar ook opdrachtgevers maken dezelfde ontwikkeling door. Dit merken we aan de hoeveelheid ‘duurzame’ uitvragen die steeds meer worden.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“De praktijkopdrachten voor opdrachtgevers is iets wat me goed is bijgebleven. Door op meerdere locaties te kijken en aan de slag te gaan met verschillende onderwerpen binnen de ruimtelijke ordening heb ik enorm veel geleerd en gezien. En hierdoor heb ik ook ontdekt dat duurzaamheid mijn passie is in het werk.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen?

“Zoek bij de dingen die je erg leuk en interessant vindt een passende functie. Hier haal je namelijk ook energie uit. Wees niet terughoudend om iemand te bellen of te benaderen. Door gewoon het gesprek aan te gaan heb je vaak de leukste gesprekken. Organisaties staan namelijk open voor jonge, frisse blikken! Wellicht wordt er in het eerste gesprek geen baan aangeboden, maar kan iemand je wel doorverwijzen naar een passend bedrijf en/of functie. Je proactief opstellen heeft zeker meerwaarde!”

En heb je nog een duurzame tip? Een tip voor studenten om duurzamer te leven?

“De meest belangrijke tip die ik opdrachtgevers ook meegeef, is om tweemaal te overwegen of iets wel noodzakelijk is. Hierbij gaat het met opdrachtgevers voornamelijk om het aanschaffen van nieuwe materialen, maar dit voor alles toepasbaar. In ons dagelijks leven kunnen we onszelf ook vaker de vraag stellen ‘heb ik iets wel écht nodig?’. Door dit vaker te overwegen, voorkom je dat je onnodige kleding, schoenen, sieraden, games, enz. koopt. Dit scheelt niet alleen in geld, maar is ook direct duurzaam!”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.