Joost Lansink van SKEPP
Studentenleven

Alumnus Joost: 'Mijn bedrijf SKEPP is een totale rollercoaster'

Elk jaar studeren er tal van studenten af bij Saxion, maar waar komen deze alumni uiteindelijk terecht? Joost Lansink, CEO bij zijn eigen bedrijf SKEPP, reist Europa rond om ondernemers op de vastgoedmarkt voor te bereiden op de switch van offline naar online.

Wat is je functie en welke taken horen hierbij?

SKEPP bestaat uit 45 collega’s en opereert in acht verschillende Europese landen. Ik richt me op het bieden van sturing aan het bedrijf, specifiek het Management Team. Ik reis voor SKEPP regelmatig naar Barcelona, Parijs, Warschau of andere Europese steden om daar ons verhaal te doen: het verhaal waarin de vastgoedmarkt – wereldwijd één van de meest kapitaalrijke branches – verschuift van offline naar online. Dankzij ons multisided platform, SKEPP.com, zijn we daar helemaal klaar voor!”

Hoe is SKEPP tot stand gekomen?

“SKEPP ben ik gestart in samenwerking met onze huidige investeerder. Inderdaad, we worden gefund door een informal investor. Met hem ben ik per toeval in aanraking gekomen aan het einde van mijn Master Double Degree. Als Young Professional – en hopelijk zien mensen mij op mijn 31e nog steeds zo – kreeg ik de kans om me te bewijzen. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen en vijf jaar later is SKEPP uitgegroeid tot een internationale onderneming.”

Wat vind je het leukste aan je baan?

“SKEPP als bedrijf is een totale rollercoaster. Door de dynamiek, de energie en de enorme groei die we doormaken word je soms van links naar rechts geschud, maak je loopings mee en word je zelfs wel eens misselijk na het zoveelste ritje. Maar meestal krijg je een enorme adrenalinekick, een power-boost. Bij dit bedrijf werken alleen maar jongeren en de wil om gezamenlijk de volgende Booking of Takeaway te worden, is enorm!”

Wat is de grootste uitdaging bij deze baan?

“De grootste uitdaging is ervoor te zorgen dat je niet te vaak misselijk uit deze rollercoaster stapt! Wat je hier in een dag om je oren krijgt, maak je bij een ander bedrijf soms nog niet in een maand mee. Daarnaast is het een uitdaging om onze business in het buitenland verder uit te bouwen, vooral omdat we in slechts drie jaar tijd zeven nieuwe markten hebben betreden.”

Joost Lansink, CEO van SKEPP en oud-student Ruimtelijke Ordening & Planologie

Wat is het meest bijzondere dat je hier tot nu toe hebt meegemaakt?

“De verre reizen, de nieuwe contacten, de pitches… Maar ook de interviews, bijvoorbeeld met de Spaans-Catalaanse krant El Temps en het Poolse Property News. Het is leuk dat zowel studenten als bedrijven en ook media regelmatig contact met ons opnemen omdat ze merken dat we hier met iets heel unieks bezig zijn. Ook heel gaaf dat KPMG een wereldwijd rapport uitbrengt met disruptive gamechangers in hun eigen vakgebied, met bedrijven uit New York, Shanghai, Sidney, Londen, Moskou én SKEPP uit Albergen. Overigens verhuizen we binnenkort naar Almelo.”

Op welke manier komt de opgedane kennis vanuit je opleiding van pas bij je bedrijf?

“Laat ik beginnen te zeggen dat ik veel studies heb gevolgd. Na het VMBO en het ROC heb ik de studie Ruimtelijke Ordening & Planologie (ROP) aan het Saxion afgerond, gevolgd door de Master(s) International Real Estate Management en Facility Management. Met een goede studie kom je per definitie beter beslagen ten ijs. Voor een leidinggevende functie is het wel zeer aan te raden een Masterstudie te volgen.”

Had je tijdens je studie al het doel om deze richting op te gaan?

“Nee hoor, absoluut niet. Tijdens mijn bachelor ROP kwam ik wel in aanraking met vastgoed en dat vond ik een interessante en spannende wereld. Omdat ik in 2012 afstudeerde, en er toen bijna geen baan te krijgen was, heb ik de master Double Degree gevolgd. Zelfs toen wist ik nog niet precies waar ik daarna aan de slag zou gaan. Ik heb zelfs aan het einde van mijn master op diverse plekken gesolliciteerd – ik weet zeker dat zij me met de kennis die ik nu heb, heel graag hadden aangenomen. Het afstuderen en daarna de start van je Young Professional carrière is daarmee als navigeren zonder navigatiesysteem: je moet een beetje het geluk hebben dat je de juiste weg inslaat.”

Welke tips heb je voor studenten die ook hun eigen bedrijf willen oprichten?

“Keihard blijven werken, ook wanneer het even tegen zit! Het komt echt niet vanzelf. Heb daarnaast ook gewoon vertrouwen in jezelf, laat je niet afleiden door anderen. Als ik naar mezelf kijk heb ik er keihard voor moeten knokken om te komen waar ik nu sta. Wat dat betreft toont ondernemen veel overeenkomsten met topsport: je blijft in beide gevallen kei- en keihard werken om tot het ultieme resultaat te komen.”

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC

Daphne Striekwold