Header OAB.jpg

Kennismaken met het ondernemerschap: Ondernemen als bijbaan

Ondernemen als bijbaan is een programma van het Centrum van Ondernemerschap waar je via verschillende workshops kennismaakt met de platformeconomie. Ook ontdek je in 20 weken of het ondernemerschap bij je past. Maaike Rensen (20, student Bedrijfskunde) en Nils Zeeuwen (22, student Ondernemerschap en Retail) deden als een van de eerste studenten mee aan dit programma. Allebei met een eigen doel.

Nils heeft een eigen bedrijf, genaamd Sokhero, en wilde stappen zetten in de online verkoop van zijn producten. Maaike was vooral nieuwsgierig of het ondernemerschap iets voor haar was. “Ik wilde graag producten verkopen op Bol.com, maar had hier de kennis niet voor.”

Waarom besloten jullie aan dit programma mee te doen?

Nils: “Het was eigenlijk de perfecte timing. Toen ik begon met Ondernemen als bijbaan was ik al anderhalf jaar bezig met mijn onderneming Sokhero. Omdat ik in de online verkoop tegen een aantal factoren aanliep, zocht ik hulp. Een docent vertelde mij over dit programma en dat gaf mij de mogelijkheid om nieuwe stappen te maken.”

Maaike: “Op mijn opleiding krijg je weinig mee over ondernemerschap en dat is iets waar ik wél nieuwsgierig naar was. Ik wilde graag producten verkopen op Bol.com, maar had hier de kennis niet voor. Toen ik Ondernemen als bijbaan op Facebook voorbij zag komen heb ik mij gelijk aangemeld, dit leek mij veel leuker dan een online cursus buiten Saxion.”

Ondernemen als bijbaan - Nils

En welke onderwerpen kwamen er aan bod?

Maaike: ” Het programma zit heel stapsgewijs in elkaar. Je begint met een brede basiskennis over Bol.com en gaat daarna op zoek naar het perfecte product om te verkopen. Wanneer je het winnende product hebt gevonden, kun je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel en je gaan oriënteren op de distributie. Als het product eenmaal op Bol.com staat, ga je onderzoek doen naar het versnellen en verbeteren van je verkoopproces.”

Ondernemen als bijbaan - Maaike

Waar hebben jullie het meeste aan gehad?

Nils: “Ik vond de presentaties en gastlessen super interessant, ook al waren ze vanwege de lockdown online. We waren vaak met een kleine groep, waardoor er veel ruimte was om relevante vragen te stellen. Ook de betrokkenheid van de docent vond ik écht een toegevoegde waarde. Ik kon hem alles vragen wat ik wilde en de deur stond altijd open voor advies.”

Maaike: “De gastlessen werden veelal gegeven door studenten van onze eigen leeftijd die ervaring hebben met de platformeconomie. Ze weten precies hoe het er in de praktijk aan toe gaat en hebben kennis die je op internet niet gaat vinden. Heel leerzaam!”

Viel het ook goed te combineren met jullie studie?

Nils: “Ja, je mag namelijk zelf bepalen hoeveel tijd je erin steekt. Ik ging overdag naar school en plande de avonden vrij voor mijn onderneming. Alle lessen werden opgenomen, dus wanneer ik een les niet kon bijwonen keek ik hem gewoon later terug.”

Maaike: “Het was een bewuste keuze om mee te doen, omdat ik naast mijn studie extra tijd over had. Maar het was soms écht een uitdaging om iedere dinsdagavond achter de laptop te kruipen en mij te verdiepen in het ondernemerschap. Je krijgt de theorie van school en past het natuurlijk toe in je eigen tijd.”

Zouden jullie Ondernemen als bijbaan aanraden?

Nils: “Als ze mij vandaag vragen om nog een keer mee te doen zeg ik ja, haha. Omdat de docenten zich ook in de platformeconomie bevinden is het programma ontzettend leerzaam en actueel. Het heeft mij enorm geholpen om stappen te zetten in het online ondernemerschap.”

Maaike: “Ja, het is een gratis kans die je kennis echt verrijkt. Vooral als je al een product hebt om te verkopen en wil onderzoeken of de platformeconomie bij je past. Mijn tip aan andere studenten is om actief mee te doen en veel vragen te stellen, daar leer je het meeste van.”

Hadden jullie ook vooroordelen?

Nils: “Ja, om eerlijk te zijn had ik mijn twijfels over de online presentaties en gastlessen, wat door corona natuurlijk niet anders kon. Ik was benieuwd naar de interactie met de studenten, maar zoals ik net al vertelde is dit vooroordeel helemaal ontkracht. De lijn tussen de professionals en ons was juist heel kort."

En, gaan jullie door met ondernemen?

Maaike: “Mijn doel was om erachter te komen of ondernemen bij mij past en dat is gelukt. Ik heb uiteindelijk niks verkocht, maar denk er wel over na om in de toekomst een eigen bedrijf te starten. De kennis die ik tijdens het programma heb opgedaan gaat zeker nog van pas komen!”

Nils: “Voor nu ga ik door met Sokhero, ik heb eindelijk alles klaar om morgen te starten op Bol.com. Als je erachter wil komen of iets werkt moet je het gewoon doen, dat heb ik tijdens dit programma absoluut geleerd.”

Ondernemen als bijbaan

In OAB ontdek je of ondernemen wat voor je is. We gaan je helpen om, naast je studie, te ondernemen in de platformeconomie. Hierbij richten we ons op e-commerce.

Tijdens het programma krijg je van ons gelegenheid en coaching om een eigen merk op te richten en uit te bouwen. Ook leer je welke vaardigheden nodig zijn om een succesvolle ondernemer te worden! Het doel: in 20 weken 1000 euro winst genereren. Ga jij die uitdaging aan?!

Meer informatie en vind je op deze pagina

Of meld aan via dit formulier