Art impression
Organisatie

Eén miljoen NWO-subsidie voor onderzoek naar learning communities ter versnelling van de digitale transformatie

Leestijd Minuten

Een NWO-subsidie van 1 miljoen euro is toegekend voor het onderzoek naar hoe learning communities de digitale transformatie kunnen versnellen. In learning communities komen bedrijven en kennisinstellingen samen om te gezamenlijk te leren, te werken en te innoveren. Het is de bedoeling om te komen tot methodes en tools om dit nog beter te ondersteunen. Het onderzoeksproject CLIC-IT heeft een doorlooptijd van vier jaar, startend na de zomer van 2022.

Hoofdaanvrager van de subsidie is prof. dr. Maaike Endedijk van de Universiteit Twente. Medeaanvragers zijn Hanzehogeschool Groningen, Fontys Hogeschool, Windesheim en hogeschool Saxion. Het consortium bevat daarnaast nog dertien startende en gevestigde learning communities waarin meer dan 500 bedrijven en acht kennisinstellingen zijn verenigd. Onder andere de TechnoHub en TechYourFuture zijn aangesloten. Daarnaast leveren tien nationale en regionale partners expertise om de resultaten in de praktijk te brengen.

De impact van digitale transformatie

Recente ontwikkelingen van digitale technologieën zoals Artificiële Intelligentie beïnvloeden ons dagelijks werk en leven. Aan de ene kant maken ze nieuwe oplossingen voor grote maatschappelijke vraagstukken mogelijk, maar aan de andere kant vragen ze ook veel nieuwe kennis en vaardigheden van (toekomstige) medewerkers die met deze technologieën op een verantwoorde manier moeten gaan werken. Bovendien vraagt de digitale transformatie ook van organisaties om hun producten en dienstverlening te innoveren. De digitale transformatie stelt ons dus voor een grote uitdaging: hoe kunnen organisaties en hun (toekomstige) medewerkers toegerust worden om op deze innovaties te reageren en ze aan te sturen?

Voorbeelden die de afgelopen jaren zijn ontstaan zijn: hubs, fieldlabs en expertisecentra.

Learning communities

Er wordt steeds dringender gevraagd om nieuwe oplossingen om continu leren en innoveren in de werkomgeving te ondersteunen.  De complexiteit en snelheid van de technologische innovaties maakt dat organisaties dit niet alleen kunnen en hierin samenwerking zoeken met andere organisaties en kennisinstellingen. Topsectoren hebben daarom ook gepleit voor het opzetten van learning communities (LC’s). Voorbeelden die de afgelopen jaren zijn ontstaan zijn; hubs, fieldlabs, expertisecentra, etc. Deze LC’s lopen vaak tegen dezelfde vraagstukken aan als, hoe blijven alle partners betrokken? Hoe komen we tot gezamenlijke doelen en resultaten? Of hoe zorgen we dat partners op een gelijkwaardige manier van elkaar leren?

Het onderzoek richt zich daarom op:

1) de werkingsmechanismen van LC's te evalueren en inzichten te verwerven in hoe organisaties en mensen effectief leren, samenwerken en innoveren in de 13 bestaande en zich ontwikkelende LC's die werken aan uitdagingen gerelateerd aan digitale transformatie; en

2) het gebruiken van deze inzichten voor het co-creëren en evalueren van methoden en instrumenten om deze leer-, samenwerkings- en innovatieprocessen in LC’s te ondersteunen.

Alle inzichten en instrumenten worden samengebracht in een Learning Community Incubator: een online omgeving waar LC's terecht kunnen voor ondersteuning bij het effectiever samen werken, leren en innoveren om zo de digitale transformatie te versnellen.

Hoofdaanvrager

Prof. dr. M. D. Endedijk (Universiteit Twente).

Mede-aanvragers

  • Dr. S. Corporaal en dr. J.M. Linssen (Saxion)
  • Dr. P. Papadopoulos en dr. B.J. Kollöffel (Universiteit Twente)
  • Dr. H.A.M. van Lieshout en dr. D.M. Degens (Hanzehogeschool Groningen)
  • Dr. M. Thunnissen (Fontys Hogeschool) en dr. J. Lappia (Hogeschool Windesheim).

Deelnemende Learning Communities

Samenwerking Noord; Ai4agri, Applied AI in Livestock Farming; Technohub Inclusieve Technology Apeldoorn; Boost AI van de Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland; SPARC; Garden of Kairos, Applied AI Labs, Centrum voor Veiligheid en Digitalisering, 5Groningen, HBO-ICT Learning Communities van de Christelijke Hogeschool Ede; Digital Literacy Coalition; Techniekpact Twente; en CyberSecurity Noord-Nederland.

Gerelateerde artikelen

Onderzoek

Het werk van de toekomst volgens lector Paul Preenen

14 november 2024
sast afb 3 nieuwsbericht.png Organisatie

Lectoraten bundelen krachten op het snijvlak van HR en bodem

26 september 2024
Onderzoek

Human Behaviour Lab geopend: ‘speeltuin voor technologie’