ThuisofKamers.jpg
Studentenleven

Thuis wonen of op kamers gaan?

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Volgend jaar ga je bij Saxion studeren, maar blijf je dan thuis wonen of ga je op kamers? Ik heb zowel op kamers gewoond als thuis. Daarom zet ik alle voor- en nadelen even voor je op een rijtje. Zo kun jij straks een wel overwogen keuze maken!

De voordelen van thuis wonen

Het voordeel aan thuis wonen is dat het makkelijk en goedkoop is. Zo hoef je niet een heel huishouden te runnen, niet alle boodschappen zelf te betalen en niet elke dag te koken. Erg prettig dat je na een drukke schooldag gewoon kunt aanschuiven. Ook is het fijn dat je je verhaal kwijt kunt. Het geld dat je niet hoeft te besteden aan huur, boodschappen en noodzakelijke dingen besteed jij in de club. Daar komt ook meteen het heikel punt.

De voordelen van op kamers wonen

Als je op kamers woont, kun je namelijk gaan en staan waar je maar wil. Wil jij van maandag tot en met zondag uit? Dat kan! Elke dag frikandellen eten? Dat kan! Nooit je kamer opruimen? Dat kan! Je huisgenoten gaan zich daar echt niet mee bemoeien. Je hebt ultieme vrijheid om alles te doen wat je wilt. Daardoor maak je veel vrienden en ontmoet je bijzondere mensen. Je wordt super zelfstandig en leert jezelf goed kennen. Dit is de fase van je leven waarin alles kan en nog heel weinig hoeft.

De nadelen van thuis wonen

Het grote nadeel aan thuis wonen is dat je rekening moet houden met je ouders. Je woont in hun huis, met hun regels. Ik kan me voorstellen dat ze het vervelend vinden als je rommel maakt en niks doet behalve zuipen. Daarnaast kan het zijn dat je thuis thuis ver weg is van school. Dat betekent veel reistijd. Heel vroeg opstaan voor school en ‘s avonds vroeg naar huis. De treinen rijden niet ’s nachts dus uitgaan met je studie/studentenvereniging is een stuk lastiger. Hetzelfde geldt voor het mee naar huis nemen van scharrels. Dat is mega zonde, je ontmoet namelijk veel minder mensen. Het ontmoeten van mensen is niet alleen leuk, dit is ook het opbouwen van een netwerk voor later.

De nadelen van wonen op kamers

En tja, ook op kamers moet je rekeninghouden met mensen. Je huisgenoten zullen zich niet met jou leven bemoeien, maar je runt wel samen een huishouden. Samen schoonmaken, foto’s sturen van vieze vaat, tikkies voor kapotte apparatuur. Het hoort er allemaal bij. Daarnaast is het SUPER duur. De huur van je kamer is een rib uit je lijf, boodschappen zijn onbetaalbaar (helemaal als je niet kookt en eten bestelt) en dan wil je dus nog elke avond uit. En als je dan elke avond uitgaat, loop misschien wel een hele boel studiepunten mis. Misschien is het dan toch handig, die zeurende ouders?

Jij maakt de keus

Ik kan genoeg voordelen, maar ook genoeg nadelen van beide situaties opnoemen. Het is een keuze die je zelf moet maken. Ten eerste waarschijnlijk om praktische redenen. Hoe ver is het reizen naar school? Gaat het wel goed tussen mij en mijn ouders? Kan ik het wel betalen om op kamers te gaan? Daarna is het nog de vraag of je het wel wilt. Ik raad het iedereen sowieso aan om om een periode op kamers te wonen. Je wordt een stuk volwassener en leert vast op eigen benen te staan zonder al te veel verantwoordelijkheid. En in het weekend lekker naar Hotel Mama, Je moeder is dan vast een stuk liever omdat ze je mist en jij haar en haar schone huis waarschijnlijk ook.

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.