Jongen met blauw shirt kijkt lachend naar camera
Studentenleven

Zes dingen die je denkt tijdens de eerste weken van je studie

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Het is september, de eerste colleges zijn geweest en je vindt ondertussen je eigen plek bij Saxion. Maar daarbij komen ook de eerste ongemakken van het studentenleven naar boven. Student Creator Kiki somt zes dingen op die je denkt in de eerste weken van je studie.

'Ik ga mijn jaar nooit halen'

Tenzij je je studie gewoon echt niet leuk vindt en je meer tijd besteedt aan nutteloze dingen bestellen uit het buitenland, komt het heus wel goed. Zeker als je op tijd hulp vraagt als je merkt dat het niet gaat zoals je zou willen.

'Ik haat het coronavirus'

Dit denkt iedereen, niet alleen jij als student. Nu mis je de geweldige HOI-week, kun je niet uit, heb je via een videocall moeten hospiteren en kunnen je vrienden je kamer nog steeds niet komen bekijken. Alles is beter zonder het coronavirus. Gelukkig kun je nu wel je hoorcollege vanuit bed kijken én bespaar je uitgaansgeld.

'Lang leve online college'

Blaadjes op het spoor, een te volle trein, mondkapje vergeten, een treinmachinist die te laat is of een vastgevroren wissel: we kunnen een boek volschrijven met redenen waarom de trein weer eens niet op tijd is en jij je college mist. Misschien is dit dan toch het enige lichtpuntje van het coronavirus, want sommige colleges kan je nog steeds lekker vanuit huis volgen.

'Waar blijft mijn geld?'

Nu de terrasjes weer open zijn vliegt je geld eruit. Vooral omdat je je bijbaantje misschien wel een tijdje kwijt was. Dat merkt ook je bankrekening en daarom zit je nu opgescheept met een koelkast waar alleen een verdwaald potje zongedroogde tomaten in staat. Wen er maar aan, als student heb je namelijk chronisch geld te kort.

'Hoe doet mama dit?'

Als je uit huis gaat, moet je ineens koken, poetsen, wassen, strijken, drogen en de rest. Hoe. Deed. Mama. Dit?! Ineens voelt casa di madre en padre aan als een vijfsterrenhotel. Als je niet elke dag bij je moeder wil aankloppen voor advies, gebruik dan de app: Oma weet raad.

'Doe mij maar vakantie'

Als je de hele dag bezig bent met school en je wekker elke dag weer gaat, verlang je waarschijnlijk weer naar de dagen dat je niks hoefde. Je moet je studie daarom ook niet als een verplichting zien, maar als een uitdaging waar een heleboel leuke dingen bij komen kijken. Hoe moest je er anders achter komen dat koffie echt je beste vriend is?

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.