IMG-1876 (1).JPG

Saxion studenten ontwikkelen platform en beslisboom voor een duurzamer Aveleijn

Leestijd Minuten

Aveleijn wil mensen met een beperking faciliteren bij een leven vol betekenis. Om deze belofte nu én in de toekomst waar te kunnen maken is een duurzame manier van werken nodig. Om hier stappen in te blijven zetten ondertekende Aveleijn in 2018 de ‘’Green Deal Duurzame Zorg voor een Gezonde Toekomst” en werkt de organisatie samen met Saxion studenten.

Afgelopen periode onderzocht een studententeam hoe Aveleijn meer circulair, oftewel met minder productie van afval, kan werken. Dit resulteerde in het advies tot invoering van een platform gericht op de verschillende materiaalstromen waaronder voedsel, (oude) spullen en afval. De studenten ontwikkelden een conceptomgeving waar medewerkers én cliënten meubels kunnen ruilen of overnemen. Een soort van Marktplaats gecombineerd met een onderdeel waar je overgebleven maaltijden kan verkrijgen tegen een lage prijs vergelijkbaar met het Good to go concept. Daarnaast bevat het platform adviezen over hoe je meer circulair kan werken.

IMG-1877.JPG

Ontwikkelde conceptomgeving, een soort marktplaats waar medewerkers en cliënten meubels kunnen ruilen of overnemen, waar je maaltijden kunt verkrijgen én advies kunt vinden hoe je meer circulair kan werken.

"Naast dit platform ontwikkelden de studenten werd een beslisboom voor duurzaam bouwen. Door vragen met ja of nee te beantwoorden volgt een advies om met circulaire, duurzame of traditionele bouwconcepten voor (toekomstige) nieuwbouwprojecten aan de slag te gaan.  ‘Een handig hulpmiddel dat ons helpt de juiste beslissingen te nemen" aldus Edward van Nielen, manager Vastgoed.

Bram Entrop, lector Duurzame leefomgeving en begeleider van de studentengroep geeft aan: "Voor alweer de derde keer konden we met studenten en met ons lectoraat, deze betrokken zorgorganisatie helpen om een mooi vraagstuk op te lossen, waardoor duurzaam werken steeds concreter wordt."