Wordlenig

Rens is meer dan een ontwerper: ‘We helpen bedrijven innovaties te vormen’

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Met zijn bedrijf Wordlenig helpt alumnus Rens Leerkes (links op de foto) bedrijven met innovatietrajecten. Dankzij zijn studie Kunst & Techniek (nu Creative Media and Game Technologies) heeft hij geleerd om creativiteit en nieuwsgierigheid te combineren. “Wij helpen bestaande organisaties in korte tijd nieuwe producten en diensten succesvol van de grond te krijgen.”

Hoi Rens, welke studie heb je gevolgd?

“Ik heb de studie Kunst & Techniek (nu Creative Media and Game Technologies) gedaan en ben in 2011 afgestudeerd. In het begin van mijn carrière ben ik druk geweest met het maken van muziek binnen een band. Uiteindelijk heb ik besloten om het ondernemerschap serieus te nemen. Daar is een kleine ontwerpstudio uit voortgekomen.”

Dus je bent een ontwerper?

“Klopt. In het begin was ik vooral visueel ontwerper. Wat je met het ontwerpen vaak merkt is dat je het sausje overheen mag maken. Je mag een boodschap neerzetten en een mooi plaatje ontwerpen, maar je kunt verder niet bemoeien met het vormgeven van het bedrijfsmodel en hoe het bedrijf te werken gaat, bijvoorbeeld. Maar dat vind ik juist ook interessant. Hoe werkt een bedrijf en hoe kun je het bedrijf helpen om het verschil te maken? Ik wil meer dan een plaatje maken, ik wil het hele bedrijfsconcept ontwerpen. In de tijd dat ik de ontwerpstudio had, ben ik mijn compagnon Egbert Rinsma tegengekomen. Hij heeft de studie Small Business en Retail Management gestudeerd en heeft een strategische, commerciële achtergrond. Samen hebben we Wordlenig opgezet.”

Wat doen jullie met Wordlenig?

“Wij zijn een innovatiestudio. We helpen bedrijven bij het vernieuwen en toekomstbestendig maken van hun bedrijfsmodel, dit doen wij in iteratief proces samen met de eindklanten.  Ook duurzaamheid speelt daar een grote rol in, want als je in de toekomst een verschil wilt maken, moet je wel rekening houden met duurzaamheid. Circulariteit, en producten slim maken door een koppeling met het internet, zijn belangrijke ontwikkelingen die we veel terug zien.”

Dat is inderdaad meer dan ontwerpen…

“Ontwerpen is een heel breed begrip. We gebruiken ontwerp methodes om met bedrijven innovaties vorm te geven. Ontwerpen gaat bij ons steeds minder om een visueel eindresultaat maar om een totaal concept voor een nieuwe product of dienst.”

Voor een groot bouwbedrijf brainstormen we voor een toekomstige sociale woningbouw. Hoe kunnen we producten maken die duurzaam, schaalbaar en goed aansluiten op de wensen van de klant, bijvoorbeeld. We helpen bouwen aan een propositie dat een bedrijf naar de toekomst van morgen kan brengen.”

Wat heb je tijdens je opleiding geleerd?

“Tijdens de opleiding Kunst & Techniek heb ik geleerd om creativiteit en nieuwsgierigheid te combineren. Dat heeft mij wel ver gebracht. Ik ben heel nieuwsgierig in wat mensen willen en hoe we daar naartoe kunnen werken.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Tijdens de studie hebben we voor de FBK Games in Hengelo een gaaf project gedaan. Hier komen heel veel topsporters terecht, maar het evenement had een wat stoffig imago. Wij mochten vanuit de opleiding nadenken hoe we dat stoffig imago konden opfrissen. Het leuke aan het traject was dat we met een multidisciplinair team werkten. Heel veel studenten van andere opleidingen, waarbij we met het hele team konden brainstormen over het project. De relaties waar ik tijdens dit project mee heb samengewerkt, heb ik in het zakelijk leven ook nog steeds goed contact mee.”

Tijdens de opleiding heb je dus geleerd hoe creatief je eigenlijk bent. Wist je dat daarvoor ook al?

“Ik denk dat iedereen creatief is, alleen onderdrukken we het heel gauw. We willen graag in vaste patronen denken omdat dat vertrouwd en veilig is.. Een kleuter die tekent ook niet in hokjes, toch? Je moet je creativiteit aanwakkeren door een ander frame te kiezen en dat is onze rol binnen zulke projecten.”

Heb je tips voor studenten die ook een onderneming willen beginnen?

“Denk groot, begin klein. Het hebben van een brede visie is belangrijk, maar kom ook in actie en toets je idee in kleine vormen. Tijdens de minor Ondernemerschap helpen we studenten hiermee. Studenten hebben een heel mooi product, bijvoorbeeld. Maar houden zich te veel vast op het idee van het verkopen van het product. Maar het mooie is om open te staan en te luisteren naar je klanten en misschien niet zo’n uitgewerkt product hebben. Heb je een idee? Ga eerst onderzoeken of mensen wel zitten te wachten op jouw product. Kijk of de markt er daadwerkelijk op zit te wachten. Heb je nog geen idee voor een product? Nog beter. Zoek naar problemen, onderzoek oplossingen en test het binnen je doelgroep.”

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.