Ondernemerschap

De beste droge worst uit de Achterhoek: Lennart en zijn vader ontwikkelden een eigen receptuur

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Student Lennart en zijn vader hebben als missie om lekkere én betaalbare producten uit de Achterhoek te leveren. Samen ontwikkelden vader en zoon een bijzondere smaak voor droge worst, gehaktballen, braadworst en rookworst. “Als we dan in de supermarkt lopen, zien we dat drie van de vier mensen onze producten in hun kar hebben liggen. Dat is heel leuk om te zien,” vertelt Lennart.

Hoi Lennart, wil je jezelf voorstellen?

“Ik ben Lennart Nieuwenhave en ik ben twintig lentes jong, woonachtig in het mooie Barchem in de Achterhoek. Ik volg de opleiding Ondernemerschap en Retail Management in Enschede. Momenteel zit ik in mijn vierde jaar.”

Leuk! Hoe ervaar je de studie?

“In het begin merkte ik al dat de opleiding niet veel extra tijd vergt als je goed bij blijft met het tempo van de vakken. Ik zag dat er ruimte was om naast mijn studie aan de slag te gaan. Mijn vader is zelf ondernemer geweest, dus toen zijn we met zijn tweeën een bedrijf gestart.”

De Achterhoekers! Hoe zijn jullie begonnen?

“Mijn vader had nog een receptuur liggen van een droge worst van vroeger. Hij stelde voor om daar samen iets mee te doen. Zodoende ben ik uiteindelijk naast mijn studie een bedrijf begonnen.

In een hele korte periode kregen we supermarkten in de buurt erbij. Het balletje is gaan rollen en inmiddels hebben we andere soorten smaken droge worst, maar ook gehaktballen, braadworst, rookworst, ga zo maar door.”

Wat maakt de droge worst van De Achterhoekers anders dan wat er al op de markt is?

“De productie van onze worsten komt uit De Achterhoekers. We hebben de receptuur bedacht en verder ontwikkeld en hebben de Achterhoek verbonden aan het merk, vandaar ook de Achterhoekse vlag als logo.”

We vinden onze passie in de zoektocht naar een onderscheidend soort bal gehakt met een hele goede smaak, die tegen een schappelijke prijs te produceren is zodat we het ook in de supermarkt kunnen aanbieden.

Wat was het mooiste proces tijdens het opzetten van De Achterhoekers?

“Momenteel zitten we in een hele mooie fase van het bedrijf, maar het begin was natuurlijk helemaal mooi! Mijn vader komt uit het slagersvak en die heeft toen op zijn werk de receptuur meegenomen en gevraagd of hij eens twintig worsten mocht uitproberen. Zodoende heeft hij zelf die worsten gemaakt en hebben we ze hier in de kelder opgehangen om ze te laten drogen en te kijken hoe ze zouden uitpakken. Daarna hebben we onze vrienden uitgenodigd om te kijken wat ze ervan vonden.”

En, wat waren de eerste reacties?

“Ze vonden de worsten heel lekker en adviseerden ons om er iets mee te doen. Toen zijn we de worsten verder gaan schalen naar een kleine slagerij. Die heeft de productie van ons overgenomen. Daarna hebben we bedacht om de Achterhoekse vlag eraan te verbinden.”

Hoe zijn jullie verder gegroeid?

“Op een gegeven moment kregen we zoveel vraag dat we naar een nog grotere producent moesten. Binnen vier maanden waren we contract leverancier bij de Coop en konden we wekelijks bij alle Coop supermarkten leveren. Ze zagen potentie in het merk en dat was heel mooi om te zien!”

Mooi om te zien dat jullie zo snel zijn gegroeid! Wat denk je dat daar de reden voor is?

“Mijn vader en ik vinden het heel leuk om iets verder te ontwikkelen. We vinden het belangrijk om bezig te gaan met een onderscheidend soort bal gehakt met een hele goede smaak, maar die wel tegen een relatief goede prijs te produceren is zodat we het ook in de supermarkt kunnen aanbieden. Iedereen die zin heeft in een lekker stukje bal gehakt, kan hem gewoon meenemen. Als we dan in de supermarkt lopen, zien we dat drie van de vier mensen onze producten in hun kar hebben liggen. Dat is wel heel leuk om te zien.”

Wat is jullie grote droom voor De Achterhoekers?

“Onze missie is om aan heel Nederland te laten zien dat er kwalitatief hele goede producten uit de Achterhoek komen, maar die wel voor een betaalbare prijs verkrijgbaar zijn in de supermarkt.”

Heb je tips voor studenten die ook een onderneming in de voedselbranche willen beginnen?

“De eerste tip is om het gewoon te doen! Als je de voedselbranche in gaat moet je goed onderzoek doen, omdat je veel te maken hebt met voedselveiligheid. Als je bijvoorbeeld een producent kan vinden die met jou mee wil denken en die achter jouw idee staat, kun je een heel eind komen."

Meld je aan voor de minor 'Werkgever van de Toekomst'

Ben jij ook ondernemend en wil je graag een minor volgen waarin je een bedrijf kan ontwikkelen? Schrijf je in voor de minor Werkgever van de Toekomst. Bekijk het aanbod van het Saxion Centrum van Ondernemerschap, inschrijven kan tot eind mei.

Meer weten
Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.