Als student met ons samenwerken?

Lectoraat Industrial Design werkt samen met meerdere opleidingen, waaronder natuurlijk de opleiding Industrieel Product Ontwerpen (IPO). Drie a vier docentonderzoekers werken deels bij het IPO-onderwijs en geven gastlessen aan andere opleidingen.

Word onderdeel van ons netwerk

Stuur ons een berichtje om te vragen naar de mogelijkheden. En is het nu niet direct een match? Dan is dat misschien later wel. We beginnen namelijk regelmatig met nieuwe opdrachten.  

FabLab

Leren en werken tegelijkertijd

Bij ons lectoraat draag je met je onderzoek direct bij aan concrete toepassingen voor de dagelijkse praktijk. Daarmee leer je een hoop over deze praktijk.

Fablab Enschede

Stage- of afstudeermogelijkheden

Zoek je naar een stage of een leuke afstudeeropdracht? Neem dan eens contact met ons op voor de mogelijkheden!

Onderzoekers lectoraat aan tafel

Vergroot je kansen na je studie

Met ons praktijkgericht onderzoek ben je dagelijks in contact met het bedrijfsleven. Zo vergroot je je netwerk en vind je misschien wel de baan die bij jou past.

Betonlab

Meld je aan voor een van onze stage- of afstudeeropdrachten

Studies: IPO

Met: MST, PandaWhale, Oceanz

Astma is één van de meest voorkomende chronische ziektes bij kinderen en heeft significante impact op de kwaliteit van leven. Behandeling van astma vereist reguliere controle van de longfuncties in het ziekenhuis. Dit zijn echter momentopnames die belangrijke tussentijdse pieken of dalen in de longfunctie niet meten. Hierdoor wordt medicatie niet altijd (tijdig) bijgesteld, met als mogelijk gevolg permanente beschadiging van de longen.

Spirometrie is een meetmethode voor de longfunctie, geschikt voor zelfstandig thuisgebruik. Het vereist echter wel inzet en de juiste adem- en inhalatietechniek van de patiënt, wat met name voor kinderen lastig kan zijn. Game studio PandaWhale ontwikkelt digitale games die kinderen spelenderwijs helpen met het aanleren van de juiste techniek en stimuleren de spirometer regelmatig te gebruiken. In de toekomst wil PandaWhale naast het digitale component ook de spirometer zelf beter afstemmen op de jonge kinderen met astma. Bestaande spirometers zijn veelal klinisch en technisch vormgegeven en ook qua functionaliteit (zoals pasvorm en bediening) nauwelijks afgestemd op kinderen.

Dit projectvoorstel beschrijft een ontwerpend onderzoek naar kindvriendelijke productconcepten die aansluiten op het bestaande game platform van PandaWhale. Er worden drie richtingen uitgewerkt, namelijk 1) het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid, 2) het ontwerpen van een passend (maatwerk) mondstuk, en 3) het (helpen bij) het toedienen van medicatie m.b.v. de spirometer. Voor elk van deze richtingen wordt in samenwerking met eindgebruikers en medisch specialisten een productconcept ontwikkeld.

Het is jouw opdracht om een herontwerp te maken van de huidige spirometer of het mondstuk dat daarop aansluit, rekening houdend met de gebruiksvriendelijkheid, passing en toegankelijkheid. Je zult werken in een team van onderzoekers die in samenspraak met de partners dit project tot een succes moeten gaan maken.

Studies: IPO, WTB

Met: MST, ZGT, OCON, Roessingh, Oceanz

In veel gevallen van strottenhoofdkanker wordt het strottenhoofd helemaal weggehaald. Bij deze operatie halen ze niet alleen het strottenhoofd, maar ook de luchtpijp die er doorheen gaat. Deze operatie heet een totale laryngectomie. Door het weghalen van de luchtpijp gaat ademen via de mond en neus niet meer. De luchtpijp wordt omgeleid en wordt vastgemaakt aan de huid in de nek. Een tracheostoma filtert ingeademde lucht. De tracheacanule is een alternatief voor pleisters die momenteel worden gebruikt om het filter op zijn plaats te houden. Dit project betreft een op maat gemaakte canule die direct in het stoma kan worden geplaatst. Hiervoor is een eerste aanzet gedaan en er ligt een eerste concept, maar deze moet nog getest, doorontwikkeld en verbeterd worden in aanloop naar implementatie in de zorg.

Het is van belang dat hier niet alleen naar het product an sich wordt gekeken, maar dat ook het algehele (ontwerp)proces in acht genomen wordt; hoe kom je in de praktijk van concept tot definitief ontwerp? Welke partners zijn hiervoor nodig, en wat kun/wil je als ziekenhuis zelf? Naast kennis over de inrichting van dit proces beoogt deze case ook ervaring op te doen met de certificering van een 3D geprint persoonsgebonden medisch hulpmiddel.

Het is jouw opdracht om een herontwerp te maken van het huidige concept, rekening houdend met de gebruiksvriendelijkheid en passing. Je zult werken in een team van onderzoekers die samenwerken met de partners om zo een verbeterd concept te maken en tot daadwerkelijke implementatie, en dus zorgverbetering, te komen.

Studies: IPO

Met: PLT, Wender, ZGT, MatX

3D printen ontwikkelt zich in sneltreinvaart en ook de podotherapeutische wereld begint hiermee te experimenteren. Zooleigenschappen zoals correctie, steun en schokdemping van specifieke voetstructuren moeten in de zool verwerkt worden. Over het algemeen worden podotherapeutische zolen geproduceerd door middel van CAD-CAM-technologie wat robuuste zolen oplevert die qua volume niet in alle schoenen gedragen kunnen worden. In de praktijk betekent dit enerzijds dat patiënten de zolen niet altijd in adequate schoenen dragen, en anderzijds dat de zolen maar beperkt gedragen worden.

Het werkingsmechanisme van podotherapeutische zolen en orthopedische schoenen bestaat over het algemeen uit het herverdelen van druk onder de voeten (plantaire druk) en het optimaliseren van de stand en functie van de voeten (biomechanica). Op basis van 3D-technologie kunnen op maat gemaakte podotherapeutische zolen en schoenen worden vervaardigd. Echter, de integratie van beide tot podotherapeutische schoenen op maat, die gepersonaliseerd geproduceerd worden op basis van het door de podotherapeut opgestelde eisenpakket, is nieuw. De eigenschappen van de schoenen waarin de podotherapeutische zolen gedragen worden en de draagtijd hebben invloed op het effect van de zooltherapie. Dit pleit ervoor om een schoenconcept te ontwikkelen waarbij podotherapeutische zolen en schoenen geïntegreerd zijn, oftewel podotherapeutische schoenen op maat. Ziekenhuismedewerkers die werkzaam zijn op de operatiekamer worden vanwege strenge hygiënevoorschriften beperkt in het schoeisel dat zij kunnen dragen. De standaard is goed wasbare klompen waarin geen podotherapeutische zolen gedragen kunnen worden. Binnen dit onderzoeksproject willen we kennis opdoen over een geschikte combinatie van materiaal, geometrie, printbaarheid, gewenste biomechanische functionaliteit en toepassing. Het doel is om dit uit te werken in een eerste prototype van operatieklompen op maat.

Het is jouw opdracht om een ontwerp te maken voor de case verpleegsterklomp, rekening houdend met de podotherapeutische kant (input vanuit partners), esthetisch (eisen en wensen vanuit de gebruiker) en de wet- en regelgeving (wat mag er wel en niet). Hierin vraag je input vanuit de partners en ga je onder begeleiding van een onderzoeker je eigen project vormgeven en uitvoeren.

(Gebruiks)onderzoek naar de first aid kit First15 voor ernstige verwondingen

First15 is een eerstehulp (EHBO)-set voor ernstige verwondingen zoals slagaderlijke bloeding en verkeersletsel. De oprichters hebben een achtergrond in het leger en zijn getraind om hulp te verlenen in levensbedreigende situaties maar hebben zelf geen professionele medische achtergrond. Het viel hen op dat de EHBO training en kits vaak niet voldoen. Dit heeft aanleiding gegeven om de First15 te ontwikkelen en op de markt te brengen. Zie www.first15.eu.

De kist bevat:

  • instructie kaart
  • tourniquet voor het stoppen slagaderlijke bloeding
  • nitril handschoenen
  • traumaverband > om een zeer zware uitwendige bloeding snel te stoppen
  • reanimatiemasker; beademingsmasker (voorkomt overdracht van ziekteverwekkers, slijm etc)
  • thermische deken

De kit wordt geleverd in een gesealde zak zodat die compleet en schoon is bij inzet. Uitgangspunt is dat met de instructiekaart ook ongetrainde mensen de hulp kunnen verlenen.

Bij levensbedreigende situaties zoals een ernstige bloeding dient natuurlijk een ambulance te worden gebeld. Gezien aanrijtijden (zeker in afgelegen gebieden) kan hulp in de eerste minuten levensreddend zijn. Als voorbeeld van de toepassing: First15 is in gesprek met een truckfabrikant om het standaard uitrusting te maken van hun vrachtwagens.

First15 is benieuwd of de kit door ongetrainde mensen goed gebruikt kan worden. Met name de duidelijkheid van instructiekaart onder stressvolle omstandigheden. Voorts heeft First15 ideeën om de instructie verder te verbeteren door bijvoorbeeld via een QR-code en smartphone instructies te geven. Misschien kan in de toekomst ook Augmented Reality een rol spelen om in-situ instructies te geven die aansluiten op de specifieke situatie

Studies: IPO

Met: Stichting AdoptIdee, Saxion FabLab Enschede, APO lc vernieuwingsonderwijs, Basisschool De Wegwijzer (en MKB bedrijven Wouter Witzel en Autobedrijf Reuvers).

AdoptIDee is een initiatief van PNO Consultants en laat basisschoolleerlingen de handen ineenslaan met innovatieve lokale bedrijven. Door deze groep kinderen na te laten denken over ‘echte’ innovatie-uitdagingen komen zij al in een vroeg stadium in contact met techniek, IT, innovatie en daaraan gerelateerde werkgebieden. Dit om van elkaar te leren, het onderwijs te dynamiseren én samen te werken aan een ‘onderzoekende houding’. Zo helpen leerlingen ondernemers aan creatieve oplossingen voor hun complexe vraagstukken en dragen ondernemers op hun beurt op speelse wijze bij aan de werknemer van de toekomst.  

Saxion FabLab Enschede wil een “learning community” starten waarbij zij innovatiepartner worden bij editie Losser. Zij gaan samen op zoek naar een tool voor het stellen van de juiste vragen en het vinden van de juiste antwoorden. Voor ontwikkeling van de tool worden de innovatieve digitale technieken ingezet die het FabLab biedt. De learning community draagt daarnaast bij aan het concept ‘School van de Toekomst’, waarin Techniek en Wetenschap vaste elementen moeten worden. Dit vraagt ook een andere rol van de basisschoolleerkracht van de toekomst. Door aansluiting te zoeken bij Academie Pedagogiek en Onderwijs (APO), wordt er onderwijskundige onderbouwing toegevoegd aan het AdoptIDee concept én proberen we technologie in het curriculum van de APO te brengen middels een pilot en een samenwerking met studenten van zowel APO en diverse technische opleidingen zoals Industrieel Product Ontwerpen (IPO).

Het is jouw opdracht om een tool of methodologie te ontwikkelen en te testen die in spelvorm de leerkracht en leerling guidelines geeft tijdens het AdoptIDee project. Saxion FabLab fungeert als vehikel en innovatiepartner in deze samenwerking. Met andere woorden; het toepassen van innovatieve spelvormen binnen het AdoptIDee project. De spelvormen beogen het onderzoekend vermogen bij basisschoolkinderen te stimuleren. Daarnaast het delen van uitkomsten met het APO onderwijs ten behoeve van verbetering toekomstige basisschoolleerkrachten.

Wil je meer informatie over een opdracht of direct solliciteren?

Neem dan contact op met projectleider Wouter Weijermars. Stuur een mail met je motivatie, cv en portfolio naar w.w.weijermars@saxion.nl