Blended leren
Binnen de onderzoekslijn Blended leren staat het ontwerpen en implementeren van blended èn flexibel onderwijs centraal. Hierbij onderzoeken we op zowel opleidings- als moduleniveau hoe de ontwerpen bijdragen aan het leren van studenten èn docenten en andere aspecten van studentsucces. Aanvullend staan ook gevolgen van (nieuwe) technologieën op op het leren van studenten en docenten centraal.
Belangrijkste thema's in het onderzoek
Blended onderwijs is de harmonieuze integratie van verschillende activerende fysieke en online werkvormen. Hierbij wordt de waarde van fysieke en digitale leeromgevingen benut in relatie tot de beoogde doelen, fasen in het leerproces en kenmerken van de student. Flexibel onderwijs heeft tot doel om studenten meer verantwoordelijkheid te geven in het eigen leerproces, waardoor leeractiviteiten beter aansluiten op hun behoeften.
Binnen de blended onderwijs onderzoeken richten we ons het ontwerpproces en de vormgeving van blended onderwijs. Wat zijn gevolgen van technologische ontwikkelingen bij het vormgeven van het onderwijs en het ondersteunen van het leerproces. We onderzoeken de effecten van de gekozen blend in termen van het leren en studentsucces en wat de gevolgen zijn voor docenten.
Flexibilisering van onderwijs heeft tot doel om studenten meer verantwoordelijkheid te geven voor vormgeven van het eigen leerproces. Hierbij onderzoeken we kenmerken van flexibel onderwijs op zowel opleidings- als moduleniveau, wat de studentbehoeften zijn en wat de effecten van flexibel onderwijs voor student, docent en opleiding zijn.
Binnen learning space development worden verschillende ruimteconcepten, waaronder active learning spaces en immersive classrooms ontwikkeld en onderzocht. We richten ons op zowel op technische, organisatorische als didactische kenmerken van deze ruimten en het daarbij passende onderwijs. We onderzoek behoeften en ervaringen van docenten en studenten en hoe de onderwijsruimtes bijdragen aan studentsucces.
Projecten
In dit Comeniusproject hebben we de (on)mogelijkheden van flexibilisering binnen hbo-masteropleidingen onderzocht (2022-2025). Op basis van studentbehoeften en uitgangspunten van opleidingen zijn interventies opgesteld, uitgevoerd en geëvalueerd. Het project resulteerde in een toolbox. Bij belangstelling mail naar [email protected].
In dit door NRO gefinancierde project onderzochten we hoe de studievoortgang en het gevoel van sociale binding van studenten gestimuleerd kan worden met behulp van Learning Analytics. 9 docenten (van ROC van Twente, Saxion en de Universiteit Twente) (her)ontwierpen daarvoor hun onderwijs.
Vanuit onderzoek stimuleren we de ontwikkeling van innovatieve fysieke onderwijsruimtes. Met deze ruimtes willen we binnen de hogeschool onder meer bijdragen aan activerend onderwijs (active learning spaces) en studentenwelzijn (huiskamers).