Pilot AI learning community “Energietransitie in de gebouwde omgeving”

Onderwerp

Artificial intelligence, energietransitie, duurzaamheid

Doelen

In de AI learning community “Energietransitie in de gebouwde omgeving” werken de lectoraten Smart Cities en Ambient Intelligence van Hogeschool Saxion samen met bedrijven, woningcorporaties, overheden en ontwikkelingsmaatschappij OostNL aan de vraag hoe AI een bijdrage kan leveren aan het realiseren van de energietransitie in woonwijken.

Op basis van interviews is de kennisbehoefte op het gebied van energietransitie en AI bij de partners geïnventariseerd en is een concept-onderzoeksagenda opgesteld. Om de continuïteit van de learning community te waarborgen, is aansluiting gezocht bij het inhoudelijk verwante RAAK-mkb project Nowatt waardoor de synergie tussen beide initiatieven wordt benut en de learning community is uitgebreid met de deelnemers aan voornoemd project.

Het concept van een learning community is nog volop in ontwikkeling, en qua thematiek en manier van werken en kennisdelen zijn daarom in overleg met de partners keuzes gemaakt:

• Het thema van de learning community is het geautomatiseerd inschatten van energielabels - met behulp van AI en op basis van publiek beschikbare data - voor gebouwen waarvoor de labels ontbreken. De stip op de horizon is het inschatten van de meest kosteneffectieve maatregelen om het energielabel van een gebouw te verbeteren. Doelgroepen hiervoor zijn particuliere woningeigenaren en beleidsmakers bij woningcorporaties.

• De werkwijze is gebaseerd op het ontwikkelen van een prototype/demonstrator van een AI- gebaseerde energielabelinschatter door middel van gebruikersonderzoek en technisch haalbaarheidsonderzoek. Onderzoekers bij Saxion nemen hierbij het voortouw. Zij bespreken hun aanpak en voortgang met de partners tijdens bijeenkomsten van de learning community zodat de inbreng van de partners is gegarandeerd.

• Kennisdeling vindt plaats in kennisdeelbijeenkomsten waarin van en met elkaar wordt geleerd, de voortgang van de prototypeontwikkeling wordt besproken en in interactieve sessies relevante vragen en thema’s met elkaar worden uitgediept.

Partners

Amperapark, Datacadabra, Hanzenet, Mindhash, Nijhuis Bouw, OpenRemote, Voorstroom, Delta Wonen, Mijande, Woningstichting Tubbergen, gemeente Deventer, provincie Overijssel, OostNL, Saxion

Looptijd

Van september 2021 tot september 2023