TFF Shift – technologie voor duurzame inzetbaarheid werknemers

Voor het succes van organisaties speelt de productiviteit van werknemers een belangrijke rol. Hun duurzame inzetbaarheid, inclusief werkvermogen en verzuim, is echter moeilijk te meten en te voorspellen.

Dit komt grotendeels doordat het huidige preventief medisch onderzoek vaak te algemeen is en gebruik maakt van vragenlijsten. Deze zelfrapportage komt meestal niet overeen met de objectieve metingen.

‘Best evidence’ methode

Het doel van dit onderzoeksproject is om met nieuwe technologie een ‘best evidence’ methode te ontwikkelen om werknemers duurzaam inzetbaar te houden, bestaande uit:

1. Decision Support Tool, een zelflerend software systeem dat risicoprofielen van individuele werknemers in kaart brengt
  2. Hartslag-, bewegings- en versnellingsmetingen die een beeld geven van de fysieke en mentale arbeidsbelasting en belastbaarheid
  3. Biofeedbackprogramma als interventiemiddel voor stressreductie, preventie en zelfregulatie

Innovatieve aanpak

Saxion werkt hierbij samen met verschillende partners in het bedrijfsleven en de dienstverlening. Nog niet eerder werd preventief medisch onderzoek met behulp van technologie gemonitord. Het wetenschappelijk onderzoek dat betrekking heeft op dit onderwerp heet SHIFT, een acroniem voor Sustained Health and Innovative strategies For Technological interventions.

Gewenste eindresultaten

• Technologie om duurzame inzetbaarheid van grote groepen werknemers in kaart te brengen
  • Relatienetwerk met ondernemers en dienstverleners op dit gebied

Looptijd