Proud breast

Proud Breast: ontwerp en ontwikkeling van een nieuwe externe borstprothese-oplossing.

In samenwerking met Proud Breast, een start-up bedrijf voor alternatieve externe borstprotheses, Stichting Frismakers, innovatiecommunity van vernieuwers, Deventer Ziekenhuis, 15 studenten van Saxion Hogeschool en onderzoekers van het lectoraat Industrial Design is onderzocht:

“Hoe ziet een lichtgewicht, duurzame en comfortabele borstprothese eruit waarmee het taboe van het dragen van een (externe) borstprothese kan worden doorbroken en die een alternatief is voor de bestaande silicone borstprotheses en mastectomie lingerie?”

Onderzocht is hoe vrouwen die borstamputatie zonder reconstructieve chirurgie hebben ondergaan externe borstprotheses gebruiken en ervaren. Via een kwalitatief onderzoek bij totaal 17 vrouwen identificeerden we twee hoofdredenen om externe borstprothese te dragen: 1) om een persoonlijk gevoel van normaliteit en heelheid te bereiken voor de vrouw zelf en 2) om niet de anderen in de omgeving in een ongemakkelijke positie te brengen.

Via een online enquête, afgenomen onder behandelde vrouwen (25 respondenten) concluderen we dat de meeste van deze vrouwen een taboe ervaren rondom borstkanker, borstamputatie en/of (externe) borstprothese.

Er is een uitgebreide literatuurstudie gehouden en met experts op het gebied van taboes gepraat. Taboes zijn een integraal onderdeel van elke samenleving/sociaal construct. Op zich zijn taboes niet slecht: taboes verbinden en brengen samenhang tussen individuen. Maar taboes kunnen individuen er ook van weerhouden zich vrij, haar authentieke zelf, te voelen. In geval van borstprotheses leidt dat bij de betrokkenen tot 3 verschillende strategieën om met een dergelijk taboe om te gaan:

  • 'Verbergen’ voor de wereld door altijd een prothese te dragen en zich zo “heel” te voelen;
  • ‘Acceptatie’ door de prothese vooral te dragen in het openbaar om vragen en vreemde blikken te voorkomen;
  • ‘Laten zien’ ofwel volledige acceptatie door er open over te praten en te tonen dat en hoe ze verschilt van andere vrouwen en dat dat hun niets uitmaakt.

Door twee student-projectgroepen van multidisciplinaire samenstelling en een afstudeerder zijn vanuit de 3 boven genoemde strategieën verschillende ontwerpen gemaakt.

Met een aantal concepten is vervolgens gebruiksonderzoek gedaan.

De concepten en prototypes zijn getoond op de WiP (WorkinProgress) tentoonstelling tijdens de Dutch Design Week 2018. Het getoonde maakte veel los bij de bezoekers.

Geïnspireerd door de ontwikkelingen in het project heeft Proud Breast een licht gewicht prothese ontwikkelt voor in een standaard bh.

Een groep internationale marketing studenten hebben voor dit product een marketingplan gemaakt, gebaseerd op market en user research.

Project partners 

Looptijd

01-03-2018 tot 28-02-2019

Subsidie

SIA

Onderzoeker

Iman Hadzivalcheva, MSc

Onderzoeker

LinkedIn