Ademforsa 1 en 2

Uit recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de huidige technieken om monsters te nemen op een crimescene (plaats delict) – net als in de medische wereld – haar beperkingen kent. Hierdoor kan cruciale informatie verloren gaan. De boosdoener is, volgend diverse onderzoekers, de voor dit soort doeleinde gebruikte technieken en materialen.

De bekende wattenstaaf neemt namelijk wel veel monster materiaal op, maar staat slecht af, waardoor er in sommige gevallen geen bruikbare DNA – profielen opgemaakt kunnen worden. Vooral bij minieme sporen, zoals bij crimescene investigation of bij bacterieel onderzoek, is het cruciaal om het maximale rendement uit de verkregen monsters te kunnen halen. Een mogelijke oplossing voor dit probleem kan gevonden worden door de toepassing van keramische membranen.

Achtergrond

Wattenstaafjes zijn gemaakt van verschillende soorten materialen zoals katoen of nylon en worden vaak gebruikt door forensische onderzoekers om DNA-bewijsmateriaal te verzamelen op een plaats delict. Deze methode is in dit opzicht niet ideaal. Het materiaal zelf maakt het moeilijk om effectief sporen te extraheren, waardoor een deel van het DNA dat op een plaats delict is verzameld, in de katoenvezels achterblijft. De toepassing van keramische membranen kan hier een uitkomst in bieden. Keramische membranen absorberen niet alleen heel snel en effectief sporen materiaal, ook kan het eenvoudig en volledig terug gewonnen worden vergeleken met de huidige techniek.

Doel

Het project heeft dan ook als doel om een nieuw soort monsterafname techniek te ontwikkelen voor zowel toepassingen in het forensische als het medische werkveld. Door de nieuwe monstername techniek te combineren met een lab-on-a-chip toepassing kan er een totaal oplossing worden aangeboden. De toepassing zorgt voor een gesloten systeem, waardoor contaminatie van de monsters wordt uitgesloten. Het tweede doel is het werkveld (opsporing en medische wereld) een on site analyse tool aan te bieden, waardoor werkzaamheden niet alleen effectiever maar ook efficiënter uitgevoerd kunnen worden.

ademforsa.jpg

Meer weten over dit onderzoek?

Klik hier!

Partners

• Pervatech
  • Saxion University of Applied Sciences
  • Deventer Ziekenhuis
  • Institute for Forensic Genetics
  • University of Twente
  • NYTor
  • Querin
  • LioniX International
  • FFUND

Doorlooptijd

Jan 2018 – Jan 2020

Subsidieregeling

Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van INTERREG Deutschland - Nederland.

Neem voor meer informatie over dit onderzoek contact op met: