Student op de trap glimlacht naar de fotograaf

Open avond: Master Educational Leadership

Wil jij alles weten over de Saxion-deeltijdopleiding Master Educational Leadership? Kom dan naar onze open avond voor deeltijdonderwijs en kom alles te weten over deze opleiding!

Zien we jou tijdens de open avond?

Ontdek alles over jouw favoriete deeltijdstudie

Veelgestelde vragen over deze opleiding

Bij onderwijskundig leiderschap gaat het om de vraag hoe het denken en handelen van de onderwijskundig leider kan bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs en de ontwikkeling en prestaties van leerlingen of studenten. De opleiding kent meerdere leerlijnen: visie, mensen, organisatie en onderwijs. Deze leerlijnen zijn afgeleid van wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast vormt de leerlijn onderzoek een rode draad binnen de gehele opleiding en krijgen studenten zich op hun persoonlijk leiderschap.

Je wordt als onderwijskundig leider bewust van de waarde van een visie en dat deze de basis is voor alle onderwijskundige keuzes die gemaakt worden binnen de school. Je daagt mensen in en rond de school uit om het leren van leerlingen en studenten te optimaliseren. Vanuit kennis en begrip ondersteun en stimuleer je de ontwikkeling van jouw collega’s als individu en binnen het team waarin gewerkt wordt. Je leert vanuit jouw rol te kijken naar jouw school als een organisatie. Dit doe je door de huidige en gewenste cultuur in kaart te brengen en de organisatiestructuur. Je vraagt jezelf daarbij steeds af wat dit betekent voor jouw school en voor jouw eigen rol binnen de school. Je verweeft deze facetten met het leidinggeven aan het onderwijsprogramma. 

De Master Educational Leadership is ontwikkeld voor leidinggevenden in alle sectoren van het onderwijs (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en hbo).  Maar ook leraren met ambitie en de bewezen potentie om leidinggevende te worden zijn toelaatbaar. Het is wel noodzakelijk dat jij tijdens de opleiding voldoende gelegenheid hebt om in die rol te werken.

Wat de opleiding uniek maakt zijn drie dingen;

  • De gedegen inhoudelijke bagage waarmee je als student onze Masteropleiding verlaat. Enerzijds heeft dit te maken met de samenhang tussen alle essentiële leiderschapspraktijken die een goede onderwijskundig leider nodig heeft. Anderzijds met de deskundige en bevlogen docenten die ieder op hun eigen wijze vormgeven aan de opleiding, en dit goed op elkaar afstemmen. De meeste docenten werken bij het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs en zijn deskundig op het inhoudelijke domein van hun leerlijn, en zijn ervaren onderzoekers. Een aantal van hen heeft ook ervaring in de rol en functie als onderwijskundig leider. 
  • De eigen onderwijspraktijk die altijd centraal staat. Bij alle leerlijnen en beroepsproducten maak je de vertaalslag naar jouw eigen context, waardoor je als student altijd aan de slag gaat met een voor jou en jouw organisatie relevant vraagstuk. We streven naar flexibiliteit waarbij aandacht voor individuele leervragen met oog voor de student als persoon en professional ons onderscheidend maakt. 
  • Het community-gevoel. Door de gemêleerde samenstelling van onze groepen (PO/VO/SO/MBO/HBO) krijg je de mogelijkheid om over de muren van de verschillende onderwijssectoren heen te kijken en zo met en van elkaar te leren. Studenten hebben veel contact met elkaar, ook buiten de opleiding om. Er is om de week een lesdag. Dan lunchen alle studenten en docenten samen omdat persoonlijke contact een vanzelfsprekendheid is binnen de opleiding.

De begeleiding die wij jou bieden is persoonlijk. Er is een klein docententeam met korte lijntjes. Niet alleen doordat je aan beroepsproducten voor jouw eigen schoolcontext kunt werken, maar ook doordat we kijken naar wat jij als student in jouw leerproces nodig hebt. Tijdens het laatste deel van ieder college is er ruimte voor persoonlijke vragen en daarbuiten plannen we regelmatig individuele gesprekken met studenten.

Daarnaast is er ook oog voor jou als persoon. De combinatie van werk, privé en opleiding is soms pittig. Daar hebben we vanuit de opleiding veel aandacht voor.
De studieloopbaanbegeleider voert gesprekken met de studenten om de balans zo gezond mogelijk te houden.

Na de opleiding voel jij je sterker en zekerder als onderwijskundig leider. Je denkt bewuster en kritischer na over acties en ontwikkelingen (zowel persoonlijk als binnen de school). Jouw werkwijze is vaker onderbouwd op basis van literatuur in plaats van enkel op gevoel of intuïtie.

Als je de masteropleiding hebt afgerond heb je een ontwikkeling doorgemaakt als onderwijskundig leider en een bijdrage geleverd aan school- en team- en onderwijsontwikkeling. Je krijgt bij afronding de graad Master of Arts (MA), dit is dezelfde graad als die je bij een universitaire master krijgt. Deelnemers uit het basisonderwijs krijgen ook een registratie in het schoolleidersregister.

Landing-OOA-focus.jpg

Open avond deeltijd

Meer informatie

Video's: studeren bij Saxion

Hulp nodig bij je studiekeuze?

Weet jij al in welke sector jouw interesse ligt maar nog niet goed welke opleiding of cursus bij jou past? Of weet jij al welke opleiding je aanspreekt, maar twijfel je of dit 100% is wat je wilt? Maak dan gebruik van ons oriëntatie gesprek of het Studieadvies op maat!

Heb je een vraag?

Neem dan contact op met het Saxion Informatie Centrum. We proberen jouw vragen direct te beantwoorden. Of we brengen jou in contact met iemand binnen Saxion die jou verder kan helpen.