Twee mensen schudden elkaar de hand

Van conflict naar duurzame oplossing

In deze minor leer je om op diverse manieren bij te dragen aan het voorkomen en oplossen van conflicten. Waarbij je aandacht hebt voor de onderliggende problemen en het behouden van de relatie. Je traint je juridische, gespreks- en onderzoeksvaardigheden die je kunt inzetten wanneer je te maken krijgt met klachten, conflicten en bezwaarprocedures. Je kunt denken aan situaties tussen werkgever en werknemer, burger en (semi-)overheidsinstelling of cliënt/consument en instelling.

Aanmelden als

Je kunt je inschrijven op de volgende mogelijkheden:

Saxion-student Niet-Saxion-Student

Vragen over deze minor?

Inhoudelijk: Willemijn van de Stadt
  • Code

    M.1323

  • Start

    februari, september

  • Type

    Voltijd

  • Taal

    Nederlands

  • Max aantal deelnemers

    32

  • Locatie

    Deventer

  • Minor Type

    B: Toegankelijk voor enkele hbo-opleidingen (check 'Doelgroep')

  • Doelgroep

    Saxion-student, Niet-Saxion-student

Wat houdt deze minor in?

De samenleving verandert. Door toenemende juridisering en de steeds mondiger burger wordt de kans op het ontstaan van conflicten groter. Dit draagt bij aan de overbelasting van overheidsorganisaties en rechtsprekende instellingen, wat kan leiden tot verlies van vertrouwen in de overheid. Verder zorgt de reguliere rechtsgang (wie krijgt gelijk?) lang niet altijd voor een daadwerkelijke oplossing van de voorgedragen problematiek (conflict echt opgelost?). Bij verschillende overheden is daarom aandacht voor het voorkómen van formele conflictprocedures.

In de huidige praktijk is bij de behandeling van conflicten een verschuiving zichtbaar naar andere manieren voor het voorkomen en oplossen van conflicten, buiten de gerechtelijke context om. Zo wordt vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid nadrukkelijk gestuurd op het toepassen van alternatieve regelingen en procedures bij civiele zaken. Steeds meer overheden gaan na een ingediend bezwaarschrift eerst in gesprek met de burger of zetten mediation in bij een juridisch geschil. Daarnaast worden binnen de rechtspraak steeds vaker alternatieve procedures toegepast. De minor speelt in op deze (bestuurlijke) ontwikkelingen. Je traint zowel je juridische als je gespreksvaardigheden om in verschillende (toekomstige) beroepscontexten in te kunnen zetten.

De competenties analyseren, adviseren, conflict hanteren en professionaliseren staan centraal in deze minor.

De minor is opgezet volgens drie leerlijnen; een inhoudelijke, een vaardigheden- en een onderzoekleerlijn. Iedere leerlijn is vormgegeven in een module:

  1. Module Klachten, bezwaar en mediation
    In deze module verkrijg je kennis over, en leer je kennis toepassen op de volgende inhoudelijke thema’s: ontwikkelingen rond alternatieve manieren om conflicten te voorkomen en op te lossen; bezwaar- en beroepsprocedures, mediation, arbitrage, bindend advies, klachtenprocedures (bij zowel publieke als private instellingen) en omgekeerde toetsing.
  1. Module Conflicthantering in de praktijk
    In deze module ontwikkel je de volgende vaardigheden: maken van conflictanalyse, maken van stakeholderanalyse, diverse gespreksvoeringstechnieken voor toepassing in hoor-, klacht-, oplossingsgerichte en bemiddelingsgesprekken.
     
  2. Innovatielab 1 en 2
    Voor het de onderzoeken werk je, waar mogelijk, samen met lectoraten en externe partijen. Voorbeelden van mogelijke onderzoeksthema’s zijn: rol en werkwijze van bezwaarschriftencommissies, huidige invulling van en knelpunten bij het toepassen van regelingen of procedures voor het oplossen van conflicten (bijv. overheidsmediation). Je kunt ook kiezen voor een internationaal vergelijkend onderzoek.

De twee eerstgenoemde modulen worden gedurende het gehele semester uitgevoerd. Innovatielab 1 wordt afgerond in het eerste kwartiel en innovatielap 2 in het tweede kwartiel.

Deze minor is toegankelijk voor alle opleidingen uit de domeinen ‘Gedrag’ en ‘Economie, management en organisatie’. Heb je vragen bij het maken van een inschatting of deze minor bij jou/je opleiding past, neem dan gerust contact op met de contactpersoon van deze minor.

De module Klachten, bezwaar en mediation en de module Conflicthantering in de praktijk worden elk afgerond aan het einde van het semester met een 10 EC portfolio (werkstukken) waarover een eindgesprek wordt gevoerd (assessment).

De innovatieprojecten (elk 5 EC) worden afgerond met een onderzoeksrapport en een presentatie.

Studenten zeggen over deze minor:

  • “Een nuttige minor. De docenten waren aardig en dachten goed mee.”
  • “Er zitten aspecten in die ik in mijn toekomst als SJD'er zeker kan gaan gebruiken.”
  • “De gastcolleges en het naspelen van bepaalde procedures vond ik leuk. Ik denk zelf dat ik het op deze manier wel beter heb onthouden dan dat ik het alleen in een boek zou lezen.”
  • “Goede uitleg aan de hand van de video´s die op blackboard te vinden waren.”
  • “Leuk om je helemaal op 1 onderwerp te kunnen storten en dit uit te pluizen over twee kwartielen”
  • “Goed om af en toe te reflecteren op je eigen keuzes en handelen.”
  • “Interessante gespreksvaardigheden geleerd.”

Meer over de studieopbouw?

Wil je meer informatie over de inhoud, vakken en toetsen van deze opleiding binnen de verschillende jaren? Klik op de knop en bekijk deze opleiding in de Saxion Studiegids voor gedetailleerde informatie.

Open de Studiegids