Hop on Hop off Honours Netwerk

Het Saxion Top Talent programma heeft, samen met X-Honours van NHL Stenden, Windesheim Honours College en het Honours Programma van de Hogeschool Leiden, het initiatief genomen om een Hop On Hop Off Honours reis te organiseren.

Dit was een tweedaags landelijk evenement, waarbij we met de bus naar verschillende locaties van twee hoger onderwijsinstellingen zijn gegaan.

Het doel was om daar honours te ervaren en in diverse honours werkvormen aan de slag te gaan rondom een thema wat speelt binnen de honours community. Aan de hand van de ontwerpmethode van de Kaospilot (Aarhus, Denemarken) werd deze tweedaagse vormgegeven. Dit stond in dienst van een waardevolle uitwisseling van werkvormen, aanpakken en best practices.

Onze reis inspireert honours studenten, docenten en coördinatoren om van elkaar te leren, zodat we het honours onderwijs nog beter en mooier kunnen maken.

Studenten, docenten en coördinatoren verbonden aan de community van het landelijke hbo honours netwerk.

Om elkaar binnen Nederland te blijven inspireren en te bemoedigen innovatieve onderwijsconcepten te vertalen naar het reguliere onderwijs, werd hier tijdens deze reis aandacht aan besteed.

Wat Saxion betreft: honours onderwijs is bij Saxion extracurriculair georganiseerd en een prachtige proeftuin gebleken voor nieuwe onderwijsconcepten, -werkvormen en -ervaringen.

Deelnemers van maar liefst 12 hoger onderwijsinstellingen gingen mee op reis. De eerste editie vond plaats bij Saxion Top Talent en het Windesheim Honours College. Tijdens deze editie stond de zoektocht naar (toekomstige) waarde(n) van honours-onderwijs in Nederland centraal. Daarvoor verdiepten wij ons in elkaars honours programma’s, werkten we aan de hand van diverse werkvormen toe naar een lonkend perspectief voor het honours onderwijs en gaven we vorm aan waarden die we samen mogelijk willen maken met honours. Een goed voorbeeld doet goed volgen. De tweede stop van de Hop on Hop off Honours bus zal in 2023 zijn bij NHL Stenden en de Hanzehogeschool.

Contactpersonen

Saxion Top Talent

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.