kroegentocht apeldoorn hoi
Studentenleven

Apeldoornse binnenstad kleurde één dag gifgroen

Leestijd Minuten

Regen, regen en nog meer regen. Woensdag 30 augustus 2017 begint op z’n zachtst gezegd niet heel top. Het is dé dag waarop er een nieuwe lichting studenten Hotel Management en Security Management kennis maken met elkaar, de stad Apeldoorn en natuurlijk Saxion. Het opleiding gerelateerde programma zit erop. Kortom, tijd voor een feestje!

Regen dus. In de ochtend komt het werkelijk met bakken uit de lucht. De inschrijving is begonnen en enkele studenten kijken bedenkelijk naar buiten. Wordt het wel wat vandaag? Buiten staat er een ijscokar nog een beetje verloren bij. Gelukkig vertellen de vooruitzichten ons dat het later op de dag op gaat klaren. “Ik hoop het”, verzucht Tim (18). Samen met Jeanne en Emma (beiden ook 18) zit hij op de trap de boel een beetje rustig te observeren. Alle drie gaan ze de opleiding Hotel Management volgen en zien de HOI als een mooi begin van hun studietijd. “Het is de perfecte manier om je klasgenoten alvast wat beter te leren kennen”, zegt Tim. “Vanavond lekker de kroeg in, daar heb ik ook echt heel veel zin in.”

Na de inschrijving is het om 11.30 uur tijd voor een speech van wethouder Johan Kruithof. Hij heet de studenten van harte welkom en vertelt een en ander over de stad Apeldoorn. Prima welkomstwoordje, maar de studenten willen naar buiten. “Lekker losgaan vanavond. Alleen ga ik niet kotsen. Ik hoef niet direct op de eerste dag al voor lul te staan”, wordt er in een hoekje van de zaal gefluisterd. ‘Papa’ en ‘mama’ Rutger (21) en Rosa (21) kunnen er wel om lachen. “We letten natuurlijk wel op het alcoholgebruik”, zegt Rosa. “Een rood bandje betekent dat je nog geen 18 bent en geen drank mag. Maar helemaal voorkomen kun je het denk ik toch niet.” Samen met Rutger is ze de kartrekker van hun groep vandaag. Rutger: “Studenten enthousiast maken is leuk. Vorig jaar heb ik zelf meegedaan aan de HOI en het is wel tof om nu eens aan de andere kant te staan.”

Oké, genoeg gepraat. Na een lekkere lunch wordt het tijd om de stad in te gaan.

Naast een scavenger hunt (oftewel: een soort speurtocht waarbij je onderweg allerlei meuk dient te verzamelen) moeten de studenten allerlei kunstjes op straat uitvoeren. Van een kruiwagenrace en het bouwen van een zandkasteel tot een stille flashmob in de bibliotheek …de lijst met formidabele opdrachten is eindeloos. Een van de leukste is misschien wel: verklaar Pim van het Reve (06-…) de liefde. Pim, student Hotel Management en bestuurslid van de studievereniging Promaître, vertoeft op dat moment in Hongarije. “Pim, ik hou van je. Wil je een keer iets met me drinken?”, klinkt het diverse keren vanuit de binnenstad. “Ehu, wat leuk. Maar ik zit nu in Hongarije.” Pim kon het gelukkig allemaal wel waarderen.

Ook de opdracht ‘koop voor 410,63 Zimbabwaanse dollar een cadeau voor je papa of mama’, was een topper. Niet wetende dat op het moment van het bedenken van deze opdracht, dit omgerekend precies één euro bedroeg. Echter, zo’n wisselkoers verandert nog wel eens. De mevrouw achter de kassa bij de Big Bazar raakt dan ook lichtelijk geïrriteerd wanneer er wéér een groepje uitgelaten studenten aan haar vraagt of ze ook dingen voor 0,92 eurocent verkoopt. Halverwege de middag houden veel studenten de opdrachten een beetje voor gezien en verdwijnen langzaam de terrassen op. De regen heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een drukkende hitte. Tijd voor het eerste (koude) biertje van de dag!

Condoomtest

Tegen het einde van de middag wandelden de eerste groepen weer richting Saxion. Wie daar ook voor dag en dauw zijn opgestaan, zijn de meiden van de GGD. Met een ludieke condoomrace willen ze jongeren bewust maken van veilige seks. Renate: “Met onze stand en actie willen we studenten erop attenderen dat ze met hun vragen altijd langs kunnen komen op het Sense spreekuur. Ook kunnen ze zich dan direct laten testen.” Oké. Maar hoe zit dat ook alweer, zo’n SOA-test? Wordt dat vergoed of moet je deze zelf betalen? “Onder de 25 jaar is een test gratis”, zegt Renate. “Daarboven niet, tenzij je échte klachten hebt. Je kunt dit trouwens ook gewoon bij je huisarts laten uitvoeren.” Altijd handig om te weten.

Het is 18.00 uur: dinner time! Er staat nasi, pasta, macaroni op het menu. Prima verzorgd. Her en der zijn er al meerdere gezellige kliekjes gevormd. Er hangt een gezellige sfeer en op verschillende plekken wordt er een spelletje beerpong gespeeld. Xander (18) laat weten wat hij tot nu toe van de dag vindt. “Top! Ik heb een hele leuke groep en vind het ook wel chill dat ik niet alleen bij mensen uit mijn klas ben ingedeeld. Ik heb voor Apeldoorn gekozen omdat de kleinschaligheid mij hier wel aanspreekt. Je bent geen nummer, iedereen kent je hier. De klassen zijn kleiner en de leraren hebben meer aandacht voor je. Verder ligt het natuurlijk lekker centraal.”

De kroegen in!

Na het eten is het tijd voor de prijsuitreiking en maken de studenten zich langzaam op voor het avondprogramma. Echter gooit de regen (daar is ie weer) roet in het programma. Rond 19.15 uur kleurt de hemel donkerzwart en wordt besloten om middels de stadsbus het centrum in te gaan. De slapers moeten zich eerst nog even melden in de gymzaal van het KSG (Koninklijke Scholengemeenschap) om hun spullen te droppen.

Eenmaal aangekomen in het centrum wordt iedereen in verschillende groepjes opgedeeld. De kroegentocht bestaat uit een tripje langs De Professor, Humphrey’s Café, The Ale House en Pool KV. Hoewel het weer echt niet meezit, laten de studenten zich niet op de kop zitten en togen vol goede moed het centrum in. Echter, het blijf een woensdagavond. De Apeldoornse binnenstad is vrij leeg en de eerste kroeg is daarom vooral gevuld met Saxion-aanhang. Toch mag dit de pret niet drukken en vermaakt men zich prima. De avond eindigt bij café De Zaak, waar iedereen nog even bij elkaar komt en de laatste dansjes worden gemaakt.