Studenten spelen volleybal tijdens HOI 2017
Studentenleven

Na regen komt zonneschijn in Enschede

Leestijd Minuten

Muziek schalt uit de speakers en het Volkspark kleurt bont door alle HOI-shirtjes. Overal staan stands en her en der lopen papa’s en mama’s rond met lekkere cocktails en biertjes. Een stukje verderop vliegen een paar kiddo’s over de langste stormbaan van Europa en aan de andere kant van het park wordt een workshop vechtsporten gegeven. Klinkt tof? Dat was het ook! Het Saxion Summer Festival was één groot feest.

Yes! De langverwachte HOI is eindelijk begonnen en het programma is zoals elk jaar zeker niet mis. Ik bedoel, lasergamen door het Saxion gebouw? Talloze afterparty’s? Ali B en Brace? Een festival? CHEF’SPECIAL?! Met andere woorden: kan niet beter. Ook de woensdag van de HOI in Enschede was er weer één voor in de boeken.

Woensdagochtend kregen alle papa’s en mama’s eerst een groepje kiddo’s toegewezen en daarna stond er een lunch klaar op het Saxionplein. Tijdens de lunch zat de sfeer er al lekker in. Dat kwam goed uit, want ’s middags stond het veelbelovende Saxion Summer Festival op het programma.

Een stukje verderop staat een gloednieuw HOI-koppel te zoenen

Wanneer ik het Volkspark inloop vliegen de gekleurde shirtjes me om de oren. Het park is één grote, gezellige chaos. Terwijl de Saxion-DJ’s zomerse deuntjes draaien, staan de leden van verenigingen enthousiast te schreeuwen en zwaaien om nieuwe mensen te werven. Een stukje verderop staat een gloednieuw HOI-koppel te zoenen. Forensisch Onderzoek-student Emiel vertelt dat dat lang niet de enigen zijn: “Ze zeggen dat Tinder een vleeskeuring is, maar de HOI is minstens net zo erg!”

We zijn allemaal nog te brak van gisteravond

Op het grasveld worden de katers er uit gerend, gevolleybald en gehockeyd. De meeste kiddo’s hebben nog energie voor tien (vraag me niet hoe). Toch is niet iedereen meer zo actief. Ik besluit een kijkje te nemen bij een groepje dat inmiddels op het gras is neergeploft. Het zonnetje komt net een beetje door en de festivalvibe is overduidelijk aanwezig. Wanneer ik vraag waarom ze niet aan het dansen zijn, antwoordt aankomend Commerciële Economie-student Tim: “We zijn allemaal nog te brak van de kroegentocht van gisteravond. Vanavond gaan we weer helemaal los, dus daarom zijn we nu een beetje aan het chillen. Yup, inclusief alcohol, dat hoort er toch een beetje bij hè?”.

Studente met flamingozwemband tijdens HOI 2017

Ondertussen vult Linde aan: “Ik vind het echt super leuk! De sfeer is heel chill. Op deze manier leer je elkaar echt in een relaxte setting kennen. Ik ben alleen wel een beetje schor, sorry!”

Linde is niet de enige die behoorlijk schor is. De helft van de mensen die ik gesproken heb, heeft nog amper een stem over, en dat terwijl het Introductieconcert op de Oude Markt met Ali B en Brace nog moest beginnen. Als dat geen geslaagd feestje was...