ian-dooley-331063-unsplash.jpg
Studentenleven

Op zoek naar een kamer? Zo verover je de harten van je toekomstige huisgenoten

Een nieuw studiejaar. Nieuwe boeken, een nieuwe stad en natuurlijk een nieuw studentenhuis waar je de tijd van je leven gaat hebben. Althans, als je natuurlijk op kamers gaat.

De kans dat je de laatste vraag met een “JA!” beantwoordt is sterk aanwezig, want: wie wil er nou niet op kamers? Het is de beste keuze die je gaat maken in je leven, zonder twijfel. Nu rest alleen nog de vraag, hoe kom je eigenlijk aan zo’n fantastisch leuke kamer in een studentenhuis?! Studentredacteur Roxanne geeft je tips!

Zelf woon ik inmiddels ruim drie jaar in een groot studentenhuis in de binnenstad van Enschede. Een lange tijd heb ik het regelen van de hospiteeravonden op me genomen. Van het plaatsen van berichtjes op Kamernet en Facebook tot aan het plannen en het inslaan van alcohol, ik fixte het allemaal. Je moet wat over hebben voor de zoektocht naar die ene pérfecte match, hè.

Hoewel hospi’s ontzettend leuk kunnen zijn, is het soms ook een enorme vleeskeuring (hallooo Tinder in real life). Toen ik zelf van het ‘platteland’ naar Enschede verhuisde, kreeg ik soms nogal wat rare vragen naar m’n hoofd toegeslingerd, zoals “Met wie in deze kamer zou je het bed wel eens willen delen?”, “Als je een stuk fruit zou zijn, wat voor soort zou je dan zijn en waarom?” en “Met wie op deze aardbol wil je graag een keer seks en op welke manier?”. Yup, best wel ongemakkelijk.

Hoewel hospiteren niet altijd over rozen gaat, zijn er gelukkig aardig wat trucjes zodat de avond vlekkeloos verloopt en jij die ene leuke kamer binnensleept.

1. Kom niet te laat, maar ook zeker niet te vroeg. Er is niets zo irritant als dat. Dreig je toch te laat te komen door een defecte trein (whoe, lang leve het OV), bel dan even zodat je eventuele toekomstige huisgenoten niet voor niets op je zitten te wachten.

2. Eenmaal aangekomen op de juiste bestemming? Stel jezelf voor aan iedereen. Yes, ook aan de andere mensen die de kamer komen bezichtigen. Zo weet je zeker dat je geen enkele potentiële huisgenoot overslaat.

3. Don’t bring your parents. Maar dan ook gewoon echt niet. Je gaat het ouderlijk nest verlaten, laat zien dat je oud genoeg bent om op je eigen benen te staan.

4. Maak met alle huisgenoten een praatje. Zo weet je precies wat voor vlees je in de kuip hebt en of het huis bij je past. Wees enthousiast in het gesprek en durf wat over jezelf te vertellen.

5. Probeer origineel te zijn, want waarschijnlijk ben je de zoveelste van de avond. De kans is groot dat ze al acht keer hebben gehoord dat de kamerzoekenden houden van uitgaan, festivals, terrasjes en alcohol. Deze dertien in een dozijn mensen worden snel weer vergeten omdat ze niets ‘speciaals’ hebben. Houd je van koken, extreme sporten of schilderen? Tell us all about it! Hoe cliché het ook klinkt, blijf altijd (de beste versie van) jezelf.

6. Sloof jezelf niet teveel uit. Whisky en bier voor alle mannen en bonbons, rozen en wijn voor de vrouwen? Iets teveel van het goede. Dit gedrag wordt in de meeste studentenhuizen al snel als te slijmerig gezien.

7. Probeer niet op emotie in te spelen. “Dit is mijn 38ste hospi. Ik woon hier drie uur vandaan en moet élke keer op en neer reizen. Ja, ik heb het heel zwaar. Daarnaast is m’n kat vorige week overleden en is m’n nagel gebroken op de weg hiernaartoe. Ik heb die kamer ECHT nodig, geloof me”. Doe. Het. Niet. Dit komt vooral erg zielig over. De kans dat je achter je rug om uitgelachen wordt is erg groot.

8. Durf zelf ook wat te vragen. Ben je benieuwd of er samen gegeten wordt, er een wasmachine is of hoe het zit met het schoonmaakrooster? Vraag maar raak! Op deze manier kom je enthousiast en geïnteresseerd over. Draaf niet direct door, maar laat je potentiële huisgenoten altijd rustig uitpraten.

Dus, je hebt de kamer gekregen? Gefeliciteerd! Ben je er zelf nog niet zeker van of het huis wel helemaal bij je past? Wees niet bang om nee te zeggen. Het is belangrijk dat je je lekker voelt in een studentenhuis en je er op je gemak bent. Zoek gerust nog even verder als studentenhuis nummer 9 óók geen match voor je blijkt te zijn. Don’t worry, jij vindt je plekje echt wel!