Persbericht

Hogeschool Saxion lanceert nieuwe profilering met ludieke actie voor medewerkers

Hogeschool Saxion heeft haar medewerkers voor de gek gehouden tijdens de eerste college-dag van dit studiejaar. Op een ludieke manier hebben zij kennis gemaakt met de nieuwe profilering van Saxion; ‘Get ready for a smart world en bijbehorende sociale experimenten.

Koffie betalen met vingerafdruk

De grap was toegespitst op technologische innovaties die plaatsvinden in de wereld. Op de eerste college-dag werd medewerkers gevraagd hun vingerafdruk te laten scannen om zo koffie en thee te kunnen afrekenen naar verbruik; betalen wat je drinkt. Door inzet van koffieautomaten binnen de hogeschool die een vingerscan bevatten, is dit mogelijk.

Lifestyle Scan

De afgelopen maanden heeft Saxion een aantal sociale experimenten uitgevoerd onder jongeren met een verborgen camera. Eén van die sociale experimenten was de Lifestyle Scan: een telefoonscanner die – op basis van ‘social data’ - bepaalt of bezoekers van een dance club wel of niet naar binnen mochten.

Technologie van de toekomst

Door ‘technologie van de toekomst’ in te zetten in de echte wereld, wil de hogeschool aandacht vestigen op een wereld die steeds slimmer wordt en welke consequenties deze wereld met zich meebrengt.  Zowel op persoonlijk als professioneel vlak een belangrijk thema waar Saxion op inspeelt met haar profilering. De experimenten leverden verrassende resultaten op: “We hadden niet verwacht dat jongeren zomaar hun telefoon lieten scannen, er werd bijna niet geweigerd”, aldus projectleider Marije Knops.

Slimme wereld

De boodschap is dat studenten bij hogeschool Saxion wordt geleerd welke gevolgen deze innovaties hebben op hun toekomstige vakgebied en hoe technologie kan worden toegepast om het werk straks nog beter uit te voeren.

Saxion wil in al haar opleidingen studenten voorbereiden op een wereld die steeds slimmer wordt. Tijdens de open dagen die in oktober weer starten, wil de hogeschool laten zien wat deze slimme wereld inhoudt voor elk toekomstig vakgebied. Knops: “We hebben nog een aantal experimenten uitgevoerd en hopen onze studenten en aankomend studenten nog vaker te verrassen met dit soort video’s”.