Innovatieve oplossingen door studenten Toegepaste Psychologie

Leestijd Minuten

In Deventer hielden studenten Toegepaste Psychologie vandaag een technologiemarkt. Tijdens deze markt presenteerden zij hun innovatieve oplossingen voor problemen waar studenten regelmatig mee kampen.

Uitstelgedrag, verslaving, slaapproblemen, faalangst en stress; waarschijnlijk komen deze termen jou helemaal niet vreemd voor, want het zijn problemen die onder veel studenten leven. En dat is precies waar eerstejaars Toegepaste Psychologie-studenten zich op hebben gericht tijdens deze technologiemarkt. Per onderwerp presenteerden de groepjes hun oplossing en een aantal groepjes mocht een pitch houden voor het aanwezige publiek. Op leuke en innovatieve wijze lieten de studenten zien hoe je technologie kunt inzetten bij maatschappelijke problemen.

Oplossing in app-vorm

Opvallend maar niet geheel verrassend: de meeste oplossingen voor de problemen kwamen in app-vorm. Bijvoorbeeld de app ‘Smart Mirror’, die je om helpt gaan met faalangst. Na het downloaden van deze app verschijnt hij in spiegelvorm en kun je aan de slag met onderwerpen als ‘schrijven’, een ‘dagboek’ en er is zelfs een heuse functie voor ademhalingsoefeningen, die er dan weer voor moeten zorgen dat je je daadwerkelijk wat rustiger voelt.

De app ‘Just Do It’ is dan weer ontwikkeld voor studenten die veelvuldig uitstelgedrag vertonen. Wanneer je deze app download krijg je hulp bij het stellen van doelen en het overzichtelijk maken van je taken. Daarnaast blokkeert de app je social media, waardoor je niet in de verleiding kunt komen om je WhatsApp-berichten te gaan lezen. Alhoewel… de chatfunctie, bedoeld om elkaar te motiveren, kan natuurlijk ook gebruikt worden om te praten met klasgenoten die óók hun WhatsApp uit hebben staan.

Last van stress? Dan download je de ‘CNF Anti Stress’-app. Niet alleen heeft deze app een planfunctie, nee, hij meet ook regelmatig je stresslevel en geeft tips over hoe hier mee om te gaan. Vooral handig als je nét het idee hebt dat je enorm toe bent aan pauze.

Outside the box

Naast verschillende apps waren er ook een aantal andere ideeën. ‘The Box’ bijvoorbeeld. Deze box helpt je namelijk bij het slapen en wie houdt er nou niet van slapen? Juist. Als je The Box aanschaft, koop je daarmee een apparaat dat verschillende dingen doet. Zo reguleert hij je kamertemperatuur, zorgt hij voor belichting, muziek én een lekkere geur in je kamer. Dit zijn allemaal dingen die erin moeten resulteren dat jij optimaal tot rust komt, waarna jij geweldig kunt slapen. De app (ja, dat wel) die bij de box hoort, kan je slaapgedrag registreren, waardoor je hier inzicht in kunt krijgen.