Armband met tracker als Beste Idee van Saxion
Gezondheid & Technologie-student Sanne Krukkert won met haar idee 'Leadem' Het Beste Idee van Saxion. Leadem is een armband met een tracker speciaal ontwikkeld voor personen met beginnende dementie.
De armband is voorzien van verschillende functies waarmee de persoon geholpen kan worden wanneer hij/zij verdwaald is. Als prijs kreeg de student €2.000,- om haar concept verder te ontwikkelen.
Veel studenten dromen ervan een eigen onderneming te beginnen. Om deze studenten een handje te helpen, is er Het Beste Idee van Saxion, een initiatief van het Honours Programme Innovation & Business Creation en het Saxion Centrum voor Ondernemerschap.
Concurrentie kreeg Sanne van Dagmar Heerts, student Hotel Management. Zij pitchte haar idee Mama Maasai, een webplatvorm om een traditionele sieraden van de Maasai te verkopen aan de westerse wereld.
Prijs voor het beste commerciële idee
Er was ook nog een tweede prijs (beschikbaar gesteld door Team Nijhuis) voor het beste commerciële idee. Deze werd gewonnen door Joris Kodde, student BK5. Met zijn idee om mobiele wanden in ruimtes te plaatsen om zo veranderingen van een inrichting makkelijker en duurzamer te laten verlopen, wist hij de jury te overtuigen. Naast een geldprijs van €500,- wint Joris bovendien een strategische sessie met de eigenaren van Team Nijhuis, Gerben Lievers en Stefano Golia. "Je kunt prima alleen geld geven", zegt Stefano Golia. "En dan? Hoe kun je nu dat geld juist inzetten om van je idee misschien wel een bedrijf te maken? Daar denken we graag over mee."