Werken aan bureau.jpg

Software houdt werknemer langer gezond

Saxion ontwikkelt software die werknemers langer gezond moet houden in het arbeidsproces. Kunstmatige intelligentie helpt straks de bedrijfsfysiotherapeut bij het geven van gezondheidsadvies.

Werkgevers beseffen steeds meer hoe belangrijk de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers is. Een gezonde werkvloer draagt bij aan het succes van de organisatie. Als werknemers beter in hun vel zitten, melden ze zich minder vaak ziek en neemt de productiviteit toe. De cruciale vraag is: hoe kun je voorkomen dat iemand tijdelijk of voor langere tijd uitvalt?

Health check

Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) brengt de gezondheidsrisico’s op de werkvloer in kaart. Elke werkgever is verplicht om zo’n health check aan te bieden, Saxion ook. De deelname van de werknemers is vrijblijvend. Wie meedoet aan een PMO, moet een vragenlijst invullen, wordt medisch onderzocht en voert enkele fysieke tests uit. Een bedrijfsfysiotherapeut geeft op basis van de uitslagen een medisch advies, bijvoorbeeld om te stoppen met roken, gezonder te eten of een andere werkhouding aan te nemen.

In de praktijk is dat advies onvoldoende toegesneden op de specifieke situatie van een werknemer. Onderzoeker/docent Marianne Six Dijkstra van het lectoraat Gezondheid en Bewegen: “Adviezen van bedrijfsfysiotherapeuten kunnen verschillende uitpakken voor werknemers met een vergelijkbaar gezondheidsprofiel. Dat komt omdat de hoeveelheid informatie uit een PMO voor het menselijk brein moeilijk in samenhang te verwerken is. Kunstmatige intelligentie is in staat om alle beschikbare meetgegevens beter te doorgronden en kent met behulp van algoritmen risicoprofielen toe aan werknemers. Zo krijgt ieder individu het best mogelijke gezondheidsadvies.”

2.100 werknemers

Six Dijkstra leidt namens Saxion het SHIFT-project (Sustained Health and Innovative strategies For Technologicial Interventions). Een van de uitkomsten van het project is een zogeheten Decision Support Tool, een zelflerend softwaresysteem dat de risicoprofielen bij individuele werknemers kan onderscheiden. De tool wordt ontwikkeld aan de hand van medisch onderzoek onder 2.100 werknemers van grote organisaties (w.o. Pon Automotive en Ahrend). De groep wordt de komende jaren uitgebreid.

“Kunstmatige intelligentie is een hulpmiddel voor de bedrijfsfysiotherapeut en geeft richting voor het definitieve advies aan de werknemer. In Canada is met een Decision Support Tool geëxperimenteerd bij de reïntegratie van uitgevallen werknemers. Het reïntegratieproces bleek in die gevallen effectiever te verlopen. We hebben voldoende redenen om aan te nemen dat het ook gaat werken voor Periodiek Medisch Onderzoek.”

Marianne Six Dijkstra, onderzoeker/docent lectoraat Gezondheid en Bewegen

Hartslagmeting

De 2.100 werknemers uit het onderzoek doen mee aan een PMO dat is uitgebreid met het meten van de hartslagvariabiliteit. De hartslag van de deelnemers wordt een minuut lang geregistreerd terwijl ze diep ademhalen. Six Dijkstra: “Hoe groter de variabiliteit van je hartslag, hoe beter je in staat bent om te reageren op veranderende situaties. Het is een extra hulpmiddel om te voorspellen of iemand een grote kans heeft op een burn-out of hart- en vaatziektes”

App tegen overbelasting

Saxion heeft daarnaast ook software ontwikkeld voor het analyseren van de fysieke belasting op de werkplek. De sensortechnologie kan worden ingezet als het PMO daartoe aanleiding geeft, bijvoorbeeld bij terugkerende klachten op een bepaalde afdeling. Een speciale app monitort de werkhouding van de werknemers. Ze krijgen direct feedback als ze te lang in een verkeerde houding staan of zitten.

“Het is de vraag of iedereen tijdens het werk voortdurend op de smartphone checkt of z’n houding juist is”, erkent Marianne Six Dijkstra. “Belangrijker is dat we hiermee de fysieke overbelasting bij een groep werknemers kunnen meten. Op basis daarvan kun je interventies doen, zoals het geven van trainingen aan deze mensen of het aanpassen van de omstandigheden op de werkvloer. In het magazijn van Albert Heijn is al geëxperimenteerd met de app. Zo werd duidelijk welke activiteiten voor overbelasting zorgden en kon hun werkwijze worden aangepast .”

Six Dijkstra verwacht dat SHIFT op termijn een merkbare bijdrage kan leveren aan een gezondere werkvloer. “Ik denk dat het Periodiek Medisch Onderzoek dankzij deze technologie straks minder gaat kosten én tegelijkertijd meer oplevert voor werknemers en werkgevers. Uiteindelijk moet dat ertoe leiden dat mensen langer fit zijn in het arbeidsproces.”