Edith Stein - Saxion vastgoed en makelaardij hbo | makelaardij opleiding

Vloeren Saxion gebouw worden versterkt

Leestijd Minuten

De vloeren van een gebouwdeel van Saxion in Enschede worden binnenkort versterkt. Vanaf het nieuwe studiejaar zal het gebouwdeel weer gebruikt kunnen worden.

Nadat in Eindhoven een vloer van een parkeergarage in aanbouw instortte, zijn alle vergelijkbare vloeren in Nederland onderzocht. Op basis van dit onderzoek bleek dat de vloeren van gebouwdeel P van de Edith Stein locatie van Saxion niet aan de nieuwe grenswaarden van de overheid voldeden.

Daarop is dit gebouwdeel op 27 oktober 2017 gesloten. Studenten en medewerkers hebben vanaf dat moment in andere gebouwen gestudeerd en gewerkt.

Er is ook meteen begonnen met het werken aan oplossingen om de vloeren te versterken. Hierbij is nu gekozen voor het toevoegen van een extra staalconstructie, bestaande uit stalen balken onder de naden van de vloerplaten, ondersteund door kolommen.
De krachten worden zo van boven naar beneden afgedragen naar de bestaande fundering. Er is voor deze oplossing gekozen vanwege de noodzaak tot flexibel gebruik van het gebouw, de beoordelingstijd van de oplossing door de overheid, de esthetiek en de kosten.

De Gemeente Enschede beoordeelt op dit moment de constructie en het veiligheids/werkplan van de aannemer Haafkes/PlegtVos. De aannemer is bezig met de werkvoorbereiding en volgens plan zal eind mei ter plekke worden gestart met de werkzaamheden. Medio juli zullen de werkzaamheden afgerond zijn.

Vanaf het nieuwe studiejaar zal het gebouwdeel weer gebruikt kunnen worden.