Maan
Studentenleven

Studeren en Ramadan: Yassin bewijst dat het kan!

Leestijd Minuten

Stel je voor: je bent een hardwerkende student (you know the feeling), maar je mag overdag niets eten of drinken. Klinkt heftig, toch?! Tijdens de Ramadan is dit de realiteit van veel studenten. Yassin Hamim geeft een inkijkje in zijn leven. Het leven van een vastende student…

Ramadan voor dummy’s

Je hebt waarschijnlijk wel eens van de Ramadan gehoord. Yassin geeft voor de zekerheid even een korte uitleg. “De Ramadan is een van de verplichte zuilen van de Islam. Het is de maand van berouw, liefde en terugkeren naar de Islam. Tussen zonsopgang en zonsondergang wordt er door moslims over de hele wereld gevast. Maar het is zoveel meer dan niet eten en drinken. Het is ook tegen je behoeftes en verlangens in gaan. Het is een maand van vooral jezelf willen verbeteren en vergiffenis vragen voor je voorgaande zondes. Wat belangrijk is, is met name je gebed onderhouden, de koran reciteren, goede daden verrichten en zakaat (geld) geven. Een soort van mentaal je geest en lichaam reinigen.”

...het is zoveel meer dan niet eten en drinken. Het is ook tegen je behoeftes en verlangens in gaan.

Bestek

Samen sta je sterk

Yassin staat er gelukkig niet alleen voor: zijn hele familie vast en ook een aantal vrienden van de 24-jarige student doet mee met de Ramadan.

Zoals je misschien wel weet, wordt er zowel 's ochtends vroeg als 's avonds na zonsondergang vaak heel uitgebreid gegeten. Dus een beetje brandstof krijg je wel binnen. Maar toch klinkt het voor een buitenstaander die al moeite heeft met het overslaan van een lunch best heftig. Ondanks alles vindt Yassin studeren tijdens de Ramadan eigenlijk niets bijzonders. “Studeren gaat dat gewoon zoals het altijd gaat: ik rond mijn taken voor school netjes af zoals het hoort en dat is prima te doen! Eigenlijk zit ik juist méér in een goede flow. Ik voel dat ik meer kan doen dan normaal, vreemd hè?”

... studeren gaat dan gewoon zoals het altijd gaat: ik rond mijn taken voor school netjes af zoals het hoort en dat is prima te doen!

Op de spaarstand?

Dat zou je wel denken... Maar Yassin is niet het type dat goed stil kan zitten, zelfs niet tijdens de Ramadan. Hij werkt en sport er gewoon bij en probeert zijn energie daarbij een beetje te verdelen en niet overal met volle vaart in te duiken. ”Het vasten kost natuurlijk wel energie, maar als je de knop om kunt zetten, dan merk je haast niet dat je bezig bent.”

Etenstijd

Na zonsondergang mag er gegeten worden! Maar wat eet je dan?! Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Yassin kiest voor vijf dadels en water. Dat klinkt misschien gek, maar dat werd ook gedaan door de Profeet Mohammed.

“Ik krijg vaak te horen dat mensen denken dat ik me in de avond dan helemaal vol vreet. Mensen denken dat echt en vragen zich dan af waarom je dan überhaput zou gaan vasten. Maar het is echt een misverstand dat we ons helemaal volstoppen. Want als je aan het vasten bent, dan zit je na een paar happen al vol. Gelukkig weten steeds meer mensen waar het bij vasten om gaat, dus ik hoop dat dit soort misverstanden zullen verdwijnen. Daarom vind ik het ook fijn dat ik mijn verhaal mag doen!”

Ik krijg vaak te horen dat mensen denken dat ik me in de avond helemaal vol vreet. Dat is echt een misverstand en daarom ben ik blij dat ik mijn verhaal mag doen!

Vasten & de wetenschap

De meeste mensen vasten uit religieuze overwegingen, maar Yassin zou het anderen ook aanraden om andere redenen. “Het is wetenschappelijk bewezen dat vasten goed voor je is. Het reinigt je lichaam en het zorgt ervoor dat je mentaal sterker in je schoenen staat. Maar ik zou het je alleen aanraden als je geen lichamelijke klachten hebt. En je moet dit zeker niet doen als je mentaal niet helemaal in orde bent.”

Nieuwsgierig of het wat voor jou kan zijn? Check dan dit artikel!

Tips van Yassin

Na de Ramadan volgt het Suikerfeest (`id-oel-fitr), dat traditioneel gevierd wordt met familie en vrienden. Nog even volhouden dus. Hoe? Yassin heeft wel een aantal tips: "Heb geduld, denk er niet teveel aan en zorg dat je bezig blijft. En dan niet de tijd doden, maar echt bezig gaan met waar de Ramadan voor staat. Want  als je gewoon alleen maar gaat slapen en verder niets doet, dan kan iedereen wel vasten!"

Meer weten?

Er zijn echt veel studenten en medewerkers bij Saxion die op dit moment aan het vasten zijn, dus die vertellen je er vast graag meer over. En laten we eerlijk zijn: ze kunnen echt wel wat begrip en een extra steuntje in de rug gebruiken. Want ook al zegt Yassin dat het hem makkelijk af gaat, het klinkt nog steeds als een pittige opgave! #respect