Bestuur CSV Alpha 2019 Enschede

Studentenvereniging voorgesteld: C.S.V. Alpha

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Studeren is meer dan alleen kennis opdoen. Je maakt ook deel uit van het studentenleven en daar komen nog wat keuzes bij kijken, zoals het wel of niet lid worden van een studentenvereniging. Daarom stellen wij ze aan je voor, zodat jij als (toekomstige) student weet wie ze zijn. Deze editie: C.S.V. Alpha in Enschede. Praeses Sanne van Heukelum vertelt over hun sociëteit, cultuur en het belang van een tosti-ijzer.

Wat is C.S.V. Alpha voor studentenvereniging?

“We zijn een vereniging met een heleboel gezelligheid. En de drie V’s staan bij ons centraal. Deze staan voor vorming, vriendschap en verantwoordelijkheid. We staan in ons dispuut Flux graag met een biertje aan de bar en dan is het tijd voor een goed gesprek. We zitten hier met veel verschillende studies bij elkaar. En als studentenvereniging zijn we relatief klein vergeleken met de andere verenigingen. Ik ken bijvoorbeeld alle leden bij naam. Dat zegt wel iets over de vereniging.”

Zijn jullie studentikoos, ofwel hebben jullie een jasje-dasje cultuur?

“Jazeker. We hebben een senaat. Daarnaast ook vier disputen: twee heren, 1 dames en 1 gemengd. En de disputen mogen elkaar onderling graag brassen. Dat betekent dat op een feest een bord van het dispuut wordt gebrast, ofwel ontvreemd. Daarna volgt een brasbrief waarin staat wat het dispuut moet doen om het bord bijvoorbeeld terug te krijgen.

Wat voor activiteiten organiseert jullie studentenverenigingen?

“Dat zijn er een heleboel. Een deel van de activiteiten hoort bij de vorming. Zo is er eens per twee weken een kringavond waarbij je dieper ingaat op een onderwerp dat met het geloof te maken heeft. Er zijn elf kringen in totaal en je wisselt eens per jaar van kring. Daarnaast is er de wekelijkse borrelavond in de soos en organiseren we algemene studentenfeesten zoals een gala, kerstdiner en doen we met een team mee aan de Batavierenrace. Een keer in de drie jaar hebben we ook een familiedag, dan komen ouders en familieleden mee naar de sociëteit.”

Hoe onderscheiden jullie je van andere studentenverenigingen in Enschede?

“Niet elke studentenvereniging in Enschede heeft een sociëteit. Wij wel. We zitten samen met drie andere studentenverenigingen in de Pakkerij, een pand aan de Oude Markt. Onze sociëteit zit op de derde verdieping. Daarnaast staan wij er om bekend dat je bij ons lekkere tosti’s kan eten op een soosavond of feestavond. Er staat namelijk een tosti-ijzer achter de bar. Zo komen tijdens de introductieweek hordes studenten bij ons even een tosti scoren, of ze nu lid zijn of bij een andere studentenvereniging horen.”

C.S.V. Alpha in het kort

Christelijke studentenvereniging Saxion-stad: Enschede Geschat ledenaantal: 110, waarvan 80 procent UT-student en 20 procent Saxion-student Over de leden: hbo- en wo-studenten met verschillende achtergronden

Over de studentenvereniging

Alpha is een christelijke studentenvereniging met een open sfeer. De vereniging werd opgericht in 1980. Naar eigen zeggen worden ze vaak omschreven als dé christelijke gezelligheidsvereniging in Enschede. Vorming en gezelligheid gaan dan ook hand in hand. De grondslag, aldus de website, is “de boodschap van de Bijbel als richtsnoer voor het leven”. Bij het lid worden kies je of de grondslag onderschrijft of respecteert. Daarmee opent de vereniging zich niet alleen voor christenen maar ook voor leden die het christelijke geloof respecteren. Elke twee weken zijn er Bijbelkringen over uiteenlopende thema’s en zijn er swingende sing-in’s. Daarnaast ook gezelligheid op een wekelijkse societeitsavond, feesten, gala, weekendjes en een zeilweek.

Link naar website C.S.V. Alpha
Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!