Maak in 3 stappen jouw toekomstplannen concreet

Maak in 3 stappen jouw toekomstplannen concreet

Tara_van_Heumen.jpg
Tara van Heumen Leestijd Minuten

Tijd voor actie! Met deze drie stappen - dromen, durven doen - heb jij binnen no-time de eerste acties gepland om van jouw droom werkelijkheid te maken.

Stap 1 – Talk about it!

Vertel je idee of plan aan iedereen die het wil horen. Vertel het op kantoor aan je collega’s, wanneer je gevraagd wordt wat je goede voornemens zijn. Vertel het op de koffie bij je moeder of oma. Vertel het je vrienden, je sportleraar en je buurman.

Waarom? Omdat zij je stok achter de deur zijn! Zodra het ‘de wereld in geholpen is’, moet er ook echt iets tevoorschijn komen. Want je wil niet dat je buurman er over een paar weken naar vraagt en jij dan met je mond vol tanden staat. Jij wil hem over een tijdje zeggen dat je ermee bezig bent en dat het de goede kant op gaat.

Stap 2 – Schrijf je ideeën op

En dan? Waar begin je dan? Onze tip is simpel: koop een notebook en een pen. Of maak een digitaal documentje aan, nog makkelijker. Werk je idee eens uit en maak het concreet. Wat wil je realiseren? Wat heb je daarvoor nodig? Als je ready bent voor de volgende stap dan mag je je plan concreter gaan maken:

• Beschrijf je hoofddoel à eigen coaching praktijk opstarten;
  • Bedrijf je subdoelen à De juiste diploma’s op zak hebben, officieel inschrijven bij KVK, een website (laten) bouwen;
  • Bedrijf je eerstvolgende acties die daarvoor nodig zijn à Informeren bij deeltijd studies.

Stap 3 – Plannen maar!

Van notities ga je door naar je agenda. Voorzie je doelen, subdoelen en eerstvolgende acties van haalbare deadlines. Dat kan er dan als volgt uit komen te zien:

• Elke dag of week: “actie X uitvoeren”
  • Aan het einde van de maand: “subdoel Y behaald”
  • Aan het einde van het jaar: “doel Z behaald!”

Plan de eerstvolgende acties en taken echt constant in, om je flow en vooruitgang te behouden. Elke dag 1 ding bijvoorbeeld. Of elke week 1 uur. Succes!

Tara_van_Heumen.jpg

Tara van Heumen

Tara van Heumen heeft zich na het behalen van haar Bachelor of Communications gefocust op contencreatie in zowel woord als beeld. Na twee jaar werkzaam te zijn geweest bij een communicatiebureau, is ze nu contentcreator bij de Dienst Marketing en Communicatie. Wanneer deze creatieveling niet achter haar laptop zit, dan spot je haar waarschijnlijk met een surfplank ergens in Europa.