ASV Taste bestuur 2019

Studentenvereniging voorgesteld: A.S.V. Taste

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Studeren is meer dan alleen kennis opdoen. Je maakt ook deel uit van het studentenleven en daar komen nog wat keuzes bij kijken, zoals het wel of niet lid worden van een studentenvereniging. Daarom stellen wij ze aan je voor, zodat jij als (toekomstige) student weet wie ze zijn. Dit keer: A.S.V. Taste in Enschede. Voorzitter Joris Emmen vertelt onder meer over hun jaarclubs, sociëteit Antigoon en de gezellige sfeer.

Wat is A.S.V. Taste voor studentenvereniging?

“Taste is een vereniging waar je snel mensen leert kennen, op een ongedwongen manier. Ik kom zelf uit Emmen, geen van mijn vrienden ging naar Enschede voor de studie, maar ik had toen ik bij Taste kwam in no time nieuwe vrienden waarmee ik veel optrok. Bij Taste zit er geen verschil in de leden, of je nu eerstejaars bent of vijfdejaars: we zijn allemaal gelijk en komen voor de gezelligheid bij elkaar. Het is een warm bad: voor ieder wat wils.”

Zijn jullie studentikoos, ofwel hebben jullie een jasje-dasje cultuur?

“Op dinsdag- en donderdagavond zijn de kroegavonden op onze sociëteit Antigoon. Dan komen leden inderdaad naar de kroeg gekleed in jasje-dasje. De dinsdagavond is de avond waar jaarclubs eerst met elkaar bij elkaar komen om te eten en daarna met z’n allen naar de kroeg komen om daar te borrelen. De donderdagavond staat bekend als de dispuutsavond, waarbij leden vooral in dispuutsverband naar de kroeg komen. Op beide avonden zijn echter al onze leden welkom. Op deze avonden hebben we wel mores, ongeschreven regels, die gelden op onze sociëteit. Bijvoorbeeld ‘gezelligheid kent geen tijd’. Je zult bij Taste niet gauw iemand een horloge zien dragen op een kroegavond.”

Wat voor activiteiten organiseert jullie studentenvereniging?

“Het bestuur organiseert door het jaar heen verschillende activiteiten. Het grootste deel van de activiteiten wordt echter georganiseerd door onze leden in verschillende commissies.  Zo hebben we bijvoorbeeld onze ABC, ofwel de Actieve Beginners Commissie, voor nieuwe leden zodat ze de vereniging beter leren kennen en ervaring op kunnen doen in het organiseren van activiteiten. Daarnaast hebben we veel borrels, gala’s, feestjes en andere zaken die bij het studentenleven horen. Verder vieren we dit studiejaar [lopend tot augustus, red.] ons zesde lustrum. Zo vierden we dat afgelopen november met een openluchtbioscoop op de Oude Markt, want we vinden het belangrijk dat we ook aan de stad laten zien dat we er als studenten nog steeds zijn. Alle terrassen zaten vol en mensen konden volop meegenieten, hartstikke mooi dus.” Daarnaast hebben we dit jaar als bestuur ook de ‘Taste Talks’ geïntroduceerd, wat voor mij één van de hoogtepunten van het jaar is geweest. Voor leden van Taste hebben we een collegetour georganiseerd met de burgemeester van Enschede. Uiteindelijk hebben we in de theaterzaal van Concordia met tachtig leden anderhalf uur lang de burgemeester vragen kunnen stellen en heeft hij leuke verhalen over zijn studententijd en zijn visie op Enschede als studentenstad verteld.”

Hoe onderscheiden jullie je van andere studentenverenigingen in Enschede?

“We hebben net als drie andere verenigingen een eigen sociëteit. Maar wat ons echt onderscheid is dat er bij Taste geen verschil in de leden zit. We zijn een hele hechte vereniging waar iedereen snel zijn plek weet te vinden en snel vriendschappen opbouwt. Door deze hechtheid binnen de vereniging vinden leden het leuk om actief te worden in commissies en zo kunnen ze zich ook op persoonlijk vlak ontwikkelen in een vertrouwde omgeving.”

Is er nog iets waar het Taste-bestuur van droomt?

“We hebben dit jaar voor het eerst veel aandacht voor duurzaamheid. Zo gebruiken we harde plastic bekers in plaats van zachte bekers bij de open feesten van onze vereniging. En dat is wel even wennen voor de hele vereniging, dus ook voor de leden, ofwel gebruikers. Het zou mooi zijn als we dat systeem er op termijn helemaal in krijgen, maar ik denk wel dat dit gaat lukken. We vinden het als studentenvereniging ook belangrijk om ons met dergelijke maatschappelijke thema’s bezig te houden.”

A.S.V. Taste in het kort

Saxion-stad: Enschede Geschat ledenaantal: ruim 550 leden Over de leden: 18 procent hbo- en 82 procent wo-studenten

Over de studentenvereniging

A.S.V. Taste is de grootste studentenvereniging van Enschede en werd opgericht in 1988. Er zijn verschillende jaarclubs, disputen, genootschappen en commissies. Samen met drie andere studentenverenigingen zijn ze gevestigd in De Pakkerij aan de Oude Markt in binnenstad van Enschede. In hun eigen sociëteit in De Pakkerij, Sociëteit Antigoon genaamd, komen de leden meerdere dagen per week bijeen. Meer informatie, bijvoorbeeld over alle jaarclubs, disputen/dispuutshuizen en genootschappen vind je op de website van de studentenvereniging.

Website A.S.V. Taste
Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!