Security opleiding saxion

Drones: dreiging of dagelijkse kost?

Van een 'hype' kun je eigenlijk al niet meer spreken - drones beginnen al aardig onderdeel te worden van het dagelijks leven. Oké, we kijken natuurlijk nog even op als er eentje rondvliegt, maar toch worden ze steeds meer als 'gewoon' beschouwd. Maar hoe is het gesteld met de security-risico's van drones in onze samenleving - de zogenaamde vitale infrastructuur?

En hoe beschermen we bijvoorbeeld high-risk sectoren zoals de energiesector, telecom en de chemische industrie? Derdejaars studenten Security Management deden onderzoek om op deze en andere vragen een antwoord te vinden. De opdrachtgever voor dit onderzoek was Rob van Dijk - eigenaar van COCOON Risk Management.

Tof, die drones ! Maar er schuilt ook gevaar...

Naast het feit dat je met drones toffe plaatjes kunt schieten, zit er ook een keerzijde aan het gebruik van drones. De studenten schetsten de risico’s als gevolg van mogelijk kwaadaardig gebruik van onbemande voertuigen vanuit de lucht. Daarbij inventariseerden zij kwetsbaarheden van gebouwen en installaties bij verschillende dreigingsscenario’s. Daarnaast stonden studenten ook stil bij de razendsnelle technische ontwikkelingen van drones. Denk hierbij aan de ontwikkeling van lichtgewicht materialen, miniaturisatie, verbeteringen in energievoorziening en effciënte aandrijving. Maar: ook in prijsontwikkeling schuilt een gevaar - men is heel eenvoudig zelf in staat om zelf een drone te bouwen en aanpassingen te doen voor gericht gebruik én misbruik.

Swarming

Echt dreigend kan het gaan worden als kwaadwillenden in staat zijn om drones niet alleen zelfsturend te laten opereren, maar in zwermen. Deze  zogenaamde "swarming”  staat nu nog in de kinderschoenen, maar komt er wel aan. De toekomstige Europese wetgeving met betrekking tot het gebruik van drones zal naar mening van de onderzoekers nauwelijks bijdragen aan het tegengaan van drones dreigingen. Technische ontwikkelingen zien zij dan ook in het tijdig opsporen van drones met onder andere nieuwe radar technieken en sensoren. Maar vooral dienen bedrijven en organisaties die risico lopen zelf beschermende maatregelen te treffen in de vorm van materiaalgebruik, inrichting van gebouwen/installaties en bewustzijn van medewerkers. Studenten brachten een advies voor een strategische aanpak uit aan Cocoon.

Een tevreden opdrachtgever

Opdrachtgever Rob Van Dijk was onder de indruk van de professionele presentaties in woord, beeld en geluid. "De studenten zijn tijdens de uitvoering van hun onderzoek tegen veel barrières gelopen. Want organisaties lopen immers niet graag te koop met hun kwetsbaarheden of zij zijn er zich geheel niet van bewust. Het loskrijgen van deze informatie is dan ook een praktijkvaardigheid die naar zijn mening veel aandacht in het onderwijs moet krijgen.", aldus Van Dijk. Het Safety en Security Lab, is hiervoor een goede basis. Afspraken zijn inmiddels gemaakt om na dit eerste brede inventariserende onderzoek in het komende jaar de samenwerking voort te zetten en dan specifieker in bepaalde segmenten van de markt te duiken.