kamer zoeken studentenkamer enschede deventer apeldoorn
Studentenleven

Zo vind je een kamer zonder al te veel geld te besteden

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Het jaarlijkse studentenverkasseizoen is begonnen. De afgestudeerden verruilen hun kamer voor een eigen appartement met een schone wc en zonder vlekken op de vloer. Dat hun vierkante meters vrij komen is goed nieuws voor jou, want er is niets leukers dan op jezelf wonen in je studentenstad. Maar hoe vind je een stekkie zonder honderden euro’s uit te geven aan kamerzoeksites? Wij geven je tips!

1. Zoek en gij zult vinden

Met dat zoeken was je waarschijnlijk al begonnen, voornamelijk bij de vrinden van Kamernet. Handig zo’n overzicht met vrije toko’s, maar voor je kunt reageren moet je eerst ‘even’ een paar tientjes neertellen. Zonde, want die kun je ook besteden aan meubels of cocktails op vakantie. Gelukkig is het zo dat aanbieders van kamers dit vaak ook delen op Facebook. Kijk dus bij Kamernet naar een mooi huis, zoek op Facebook naar [naam aanbieder] [kamer] [plaats] en in de meeste gevallen beland je zo op de profielpagina van de aanbieder. Slide even in zijn of haar DM’s en je kunt reageren zonder te dokken.

2. Groepen zijn je beste vriend

Instagram is tegenwoordig the place to be, maar niet als het om een kamerzoektocht gaat. Facebook heeft namelijk ooit iets fantastisch geïntroduceerd: groepen. Voeg jezelf toe aan elke groep waarin kamers in jouw studentenstad worden aangeboden. Ook hier geldt: stuur de aanbieder even een berichtje als zijn of haar oproepje je aanstaat en je hebt weer wat knaken bespaard.

3. Gebruik een andere site

Wat een uitvinding, die kamersite van Student Union. Helaas alleen voor Enschedese studenten, maar zij kunnen hier gratis reageren op kamers die worden aangeboden. Ondergetekende kwam via deze site ook aan haar allereerste woning in Enschede: een paleisje van welgeteld 11 m2, maar wat was het er leuk. Niks gevonden of ga je in Deventer of Apeldoorn studeren? Kijk dan ook eens op websites van makelaars of op Funda.nl. Je vindt daar niet alleen maar koopwoningen, maar ook bescheiden optrekjes die je kunt huren. Ook hier kun je kosteloos contact opnemen met de verhuurder.

4. Oproepjes. Altijd, overal.

Ken je die vervelende vriend die iedere week op social media laat weten dat hij een kamer zoekt? Die vervelende vriend is inmiddels waarschijnlijk voorzien van een fijn huis door al zijn gespam. Kijk zijn trucje af en vertel iedereen over je zoektocht: je tante, je kennissen, je goudvis, je ex, je favoriete kamerplant. Plaats oproepjes op Facebook en Instagram en loof een beloning uit aan degene die jou voorziet van de gouden tip.

5. Ga viral

Deze methode vereist wat creativiteit en lef, maar we weten allemaal dat zichtbaarheid macht is. Maak een steengoed lied, desnoods in dialect, neem een vlog op over waarom jij echt een huis nodig hebt of ga bloggen over je wanhopige zoektocht. Zorg dat jouw actie massaal gedeeld wordt en zo goed is dat zelfs het achtuurjournaal niet om je heen kan. Wedden dat je in no time een leuk huis hebt gevonden?

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.