Studentenkamer
Studentenleven

Met deze lifehacks overleef jij je studententijd!

Leestijd Minuten

De studententijd is een van de mooiste periodes van je leven: voor het eerst op jezelf wonen, lekker feesten en af en toe een beetje studeren. Maar hoe kun je je studententijd nóg chiller maken? Wij zetten enkele lifehacks voor je op een rijtje.

1 - Maak jezelf wegwijs

Zorg dat je bij de start van je studie alle zaakjes op orde hebt, dat scheelt een hoop stress. Zorg dat je collegegeld wordt betaald, dat je overal kunt inloggen, dat je de juiste studieboeken hebt aangeschaft en dat je weet waar je moet zijn als je iets ergens meer informatie over wil. Kijk daarvoor vooral ook bij de startersinformatie op onze website. Handig toch?

2 - Bouw relaties op

De tijd dat je elke les overhooplag met je docenten (lees: je middelbareschooltijd) is voorbij. Tijdens je studententijd is het belangrijk om een netwerk op te bouwen. En met wie kun je nou beter beste matties worden dan met de mensen die jou moeten beoordelen? Probeer je daarom zo sociaal mogelijk op te stellen, ook tegenover je medestudenten, je huisgenoten, de conciërge van Saxion en de bezorger die jou elke donderdagavond je kleffe pizza margherita komt brengen. Wie weet helpt het je aan studiepunten. Of nog belangrijker: korting op je pizza.

3 - Laat je achterstanden niet oplopen

Je kent het wel: een avondje studeren voor je tentamens is toch weer uitgemond in een avondje bier en fifa. Geen probleem, je kan tenslotte herkansen. Maar hoe fijn het ook is om je opscheppende huisgenoot een onvervalst jantjete geven: maak er geen gewoonte van. Hoe langer de lijst met herkansingen wordt, hoe dieper de moed in je schoenen zakt. Stel prioriteiten en vraag jezelf af hoe erg het is om een avondje de boeken in te duiken, als dat betekent dat je daarna nóg meer kunt genieten van je vrije avonden.

4 - Verzamel je brief- en losgeld

Eigenlijk heb je altijd wel wat cash in je portemonnee: omdat ze bij je sportclub nog steeds twintig jaar achterlopen en omdat er elke maand wel een vriend of vriendin jarig is die je op traditionele wijze een briefje van vijf in zijn of haar handen wil drukken. Maar waarom stop je het losgeld en briefgeld dat je overhoudt bij thuiskomst niet standaard in een glazen pot of een ouderwets spaarvarken? Voor je het weet heb je tientallen of misschien wel honderden euro’s bij elkaar gespaard, waar je in de zomervakantie lekker van kunt genieten. Jackpot!

5 - Hekel aan afwassen? Gebruik huishoudfolie!

Even een praktisch dingetje dan, want zul je altijd zien: heb je net je eten op en wil je lekker met een volle buik op de bank ploffen, staat er nog een berg afwas op je te wachten. Dit kun je voorkomen! Je bestek en glazen kun je door het om te spoelen de hele dag hergebruiken en voor je avondeten doe je gewoon een beetje huishoudfolie om je bord. De folie mieter je na je overheerlijke pasta of nasi linea recta de prullenbak in en je bordje gaat zo weer in de kast. Netflix, here I come!

6 - Trek je eigen plan

Uiteindelijk wil je na vier jaar genieten van je studententijd (of iets langer natuurlijk) wel gewoon je papiertje halen, maar vergeet niet dat je dit zelf zal moeten doen. Leer dus ook om je huisgenoten af en toe eens teleur te stellen als ze zitten te smeken dat je meegaat naar dat ene feestje, zeker als je je de volgende dag een belangrijke deadline hebt. Kijk niet naar wat anderen doen en vind voor jezelf een goede balans tussen genieten en studeren. Want geloof ons: we zijn een hele leuke hogeschool, maar je bent straks ook heel erg blij als je weer van ons af bent.

7 - Geniet!

Natuurlijk hopen we dat je, mede met behulp van deze lifehacks, je studententijd goed doorkomt. Maar wees vooral ook niet té verstandig. Zak zo nu en dan eens een avondje door en geniet van alle vrijheden die het studentenleven je biedt. Dit is namelijk de tijd waarin je jezelf écht leert kennen. En als je later met je partner en kinderen op de bank zit, snak je ongetwijfeld weer naar een ouderwets avondje uit..