Interviewen zo doe je dat
Studentenleven

Interviewen, zo doe je dat

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Een goed interview houden is best lastig. Je moet luisteren en nadenken tegelijk. Soms moet je ook nog kritisch zijn, doorvragen en uiteindelijk een goed product opleveren. Of het nu voor je stage, scriptie, onderzoek of een andere publicatie is, dit is hoe je het aanpakt.

Voorbereiding

Je had zelf natuurlijk ook al bedacht dat je wat vragen wilde noteren vooraf. Maar het is echt een lifesaver. Je hebt een goed begin nodig om niet voor paal te staan/professioneel over te komen. Weet dus wie er tegenover je zit. Weet waarom je deze persoon wilt interviewen en welke thema’s, onderwerpen, vragen je in elk geval wilt behandelen. Maar denk ook na over de stap die je daarvoor nog zet: is dit wel de juiste persoon voor mijn vragen. Wie is je bron? Is deze persoon deskundig genoeg om te praten over het onderwerp? Je wilt natuurlijk niet jouw tijd en die van een ander verdoen.

Als je dit allemaal op orde hebt, zorgt het ervoor dat jij de juiste informatie krijgt van de meest geschikte bron. En, niet onbelangrijk, je interviewpartner voelt zich begrepen en/of vereerd als je toont dat je je al in het onderwerp of de persoon hebt verdiept zonder dat je steeds op je papiertje met vragen hoeft te kijken. Ook handig: het zorgt voor meer diepgang in het gesprek en je interview verloopt efficiënter en kost jou en de geïnterviewde minder tijd. Genoeg argumenten om het niet maar te wingen.

Vraag maar raak, not!

Verrassing! Niet de geïnterviewde maar jij als interviewer bepaalt de richting van het gesprek. Dus zorg dat je het gesprek opbouwt. Of beter nog wees open over het doel van het gesprek (leg uit waar en wanneer wordt gepubliceerd) en het verhaal dat je wilt vertellen. (Deze tip is niet in elk interview toe te passen: journalisten houden kaarten in sommige gevallen graag dicht bij hun borst.) Stuur het gesprek de kant op naar hetgeen waar jij informatie of quotes over wilt hebben. Onderbreek als je over het onderwerp meer informatie nodig hebt en vraag door. Zo begrijp jij goed waar over gesproken wordt en kan je dat in je eindproduct beter naar voren laten komen.

Geen enkele interviewer is blij met een interviewkandidaat die alle vragen met ‘ja’ of ‘nee’ beantwoordt (behalve als je een gesloten interview voor onderzoek afneemt en data wilt verzamelen). Zorg in een gesprek dus dat je open vragen stelt, waardoor je iemand ook uitnodigt om meer te vertellen. Stel één vraag tegelijk. Bij meer dan een, is de kans groot dat je maar op één antwoord krijgt. En vermijd ‘waarom’ in persoonlijke gesprekken, maar gebruik ‘hoe komt het dat’. Waarom? Omdat ‘waarom’ aanvallender overkomt en je wilt juist je gesprekspartner op zijn gemak stellen.

Luisteren is goud

Dit is misschien wel de belangrijkste tip van allemaal: luister naar wat gezegd wordt. Je hebt er niets aan als je thuis/op je werk komt en je hebt niets begrepen (ofwel niet doorgevraagd), niet de juiste informatie (want je hebt de regie niet genomen) om je topproduct op te leveren. Het is fijn als je alle vragen hebt afgevinkt, maar antwoorden waar je wat mee kunt is ook wel zo prettig. Parafraseer dan ook regelmatig de antwoorden die worden gegeven, want dan voelt de geïnterviewde zich begrepen of kan het nog beter uitleggen/nog een keer vertellen.

Lichaamstaal en omgeving

En dan nog de laatste paar zaken die ervoor zorgen dat jouw geïnterviewde zich op zijn gemak voelt. Naast inhoud kan je ook met omstandigheden en lichaamstaal je gesprek positief beïnvloeden. Denk maar eens in: als jij steeds op je papier moet kijken hoe betrokken kom je dan over? En de ruimte waar je zit, is daar veel afleiding/omgevingsgeluid? Denk er maar eens over na en vraag ook waar je interviewkandidaat zich prettig bij voelt, vooraf natuurlijk.

Een kwalitatief product opleveren is ook wel handig, maar daar hebben we het in een volgend artikel over. Stay tuned!

Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!