Anne Hospers Camp Bluff (Annebel Eppinga)
Studentenleven

Alumnus Anne Hospers daagt collega-ondernemers uit

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Elk jaar studeren er tal van studenten af bij Saxion, maar waar komen deze alumni uiteindelijk terecht? Anne Hospers studeerde in 2015 af bij de opleiding Creative Business, toen nog Media, Informatie en Communicatie, en is zelfstandig ondernemer. Met haar bedrijf Camp Bluff helpt ze creatieve ondernemers bij hun onderneming op het gebied van personal branding en ondernemerschap.

Hi Anne, kan je wat meer vertellen over Camp Bluff? 

“Met Camp Bluff begeleid ik creatieve ondernemers die doelen willen bereiken. Ik draag hieraan bij als ondernemerscoach en netwerknerd. Mijn taak? Ik houd de ondernemers scherp en geef marketingadviezen zodat ze de onderneming van hun dromen kunnen bouwen. Belangrijk is hierbij dat ik de ondernemers uitdaag buiten hun comfortzone zodat zij kunnen groeien.” 

Hoe ben je op dit bedrijfsconcept gekomen? 

“Ik wilde altijd al de schakel zijn tussen de commerciële en creatieve wereld. Tijdens mijn middelbare school – ik woonde toen in Nieuw Zeeland – dacht ik al na over het leven dat ik wilde leiden. Voor mijn afstuderen probeerde ik bij een bedrijf binnen te komen. Ik ontworp een sollicitatieproduct voor een reclamebureau om de hoek. Ik nam het mee, presenteerde het, maar kreeg nul op het rekest. De officemanager reageerde in de trant van ‘Wie denk jij wel niet dat je bent?’. Daar ging Plan A. Ik had geen Plan B. Het was dus hoog tijd voor iets dat wel goed voelde. Op een gegeven moment stond ik onder de douche en bedacht ik me: ‘ik heb geen kinderen, geen hypotheek. Waarom pak ik nu niet de ruimte om mijn idee uit te werken?!’ Ik heb een boekje gepakt en ben een lijst met leuke dingen op gaan schrijven: bloggers, influencers, inspiratie. Ik voelde de energie weer stromen. Ik besloot voor mijn afstuderen een vrije opdracht te gaan doen en een bedrijfsconcept te maken: toen is Camp Bluff geboren.” 

Wat is het leukste van je werk? 

“Dat mijn werk heel gevarieerd is. Het ene moment coach ik ondernemers of deel ik mijn kennis met studenten. Een ander moment werk ik concepten voor mezelf uit en voer ik netwerkgesprekken. Ik geniet ervan dat ik meerdere dingen kan combineren en dat ik daar zelf de regie op heb.” 

Wat is het meest bijzondere wat je tot nu toe hebt gedaan met Camp Bluff? 

“Dat zijn een heleboel zaken. Ik vond zelf mijn netwerkprojecten ’30 koppen thee project’ en ‘100 Days of Courage’ erg bijzonder. Hiermee daagde ik mezelf uit en daar heb ik heel veel van geleerd en veel connecties mee opgedaan. Zo heb ik bij laatstgenoemde mezelf uitgedaagd om me in te schrijven voor een pitchwedstrijd. Daarbij stond ik voor tientallen ondernemende Rotterdammers uit te leggen waar Camp Bluff voor stond, terwijl het net twee weken bestond. Ook nam ik deel aan een zakelijke speeddate en zat ik elke vijf minuten als broekie tegenover wederom veel kopstukken uit het Rotterdamse bedrijfsleven en stelde ik hen vragen over de kwesties waar zij in hun werk tegenaan liepen. De kracht van connecties moet je nooit onderschatten, want tijdens deze speeddate was de CEO van de luchthaven van Rotterdam onder de indruk van ons gesprek van vijf minuten en nodigde hij me uit om verder te praten op zijn kantoor en bood hij me een functie aan om het innovatieplatform van de luchthaven vorm te gaan geven.”  

Is dit je droombaan? 

“Ja, dat denk ik momenteel echt. Ik ben van nature een vragensteller. Ik anticipeer op de input die mensen mij geven en kan ze dan vragen voorschotelen die hen verder helpt denken. Ik geef advies en denk mee over nieuwe verdienmodellen. De combinatie van coaching en marketingstrategie is waar voor mij de kracht ligt. Als pure coach mag je niet adviseren. Bij mij ligt de kracht juist in deze combinatie van adviseren en coaching.”

Wat is je bijgebleven uit je Saxion-tijd? 

“Dat de hogeschool veel kansen biedt aan mensen die hun talenten durven te tonen. Zo kreeg ik onder meer de kans om via een Honours Programme mee te gaan naar Denemarken. Daarnaast mocht ik vrij afstuderen, waarbij docenten mee dachten over hoe ik dit het beste in kon vullen. Er worden zoveel kansen geboden, maar je moet ze soms wel echt zelf opzoeken en dan ook grijpen.” 

Heb je tips voor (toekomstige) studenten/ondernemers?

“Netwerken is een feestje voor mij en dat kan het ook voor jou zijn! Investeer in relaties en gun elkaar kansen, want dat betaalt zich echt terug en de ervaring maakt jouw leven rijker en interessanter. Dus help ook mensen zonder dat je er direct iets voor terug hoeft te krijgen. LinkedIn is mijn positieve verslaving. Ik zoek daar geen kwantiteit maar kwaliteit. Als mensen een connectie verzoek doen voelt het als een waardevolle verbinding wanneer je laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in een persoon. Ik neem zelf dus altijd de moeite om een korte boodschap te typen bij een nieuwe connectie. Dit is dus mijn tip voor anderen: zoek connectie en maak deze waardevol voor beide partijen.”

Foto: Annebel Eppinga

Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!

Gerelateerde artikelen

Tom Salemink Business

Tom breidt de Talententuin Achterhoek uit naar Twente: ‘We verbinden bedrijven met jong talent’

18 maart 2024
Michel Scheper (fotografie: Thomas Busschers) Onderwijs

Michel studeerde Facility Management, maar vond met een paar omwegen zijn plek in de IT

15 februari 2024
Mike Semmekrot in Oekraïne Onderwijs

Mike ging na zijn afstuderen hulpgoederen afleveren in Oekraïne