Twitter.jpg

Blog Judith Zwerver: Werkvorm 'tweetchat'.

Leestijd Minuten

Misschien ben je wel een enthousiaste twitteraar. Of gebruik je het alleen om interessante bijdragen van anderen te volgen? In dit laatste geval ben je een ‘lurker’: iemand die alleen maar mee leest. Wil je je studenten activeren, dan zou je eens ‘tweet chat’ als werkvorm kunnen uitproberen. Daarbij gaat het niet alleen om het lezen van bijdragen van anderen maar ook om het erop reageren en discussiëren.

social-media-640543_1920.png

Afbeelding Hashtag

Een tweetchat is een geplande twitterchat, georganiseerd rondom een bepaald thema met gebruikmaking van een specifieke hashtag. Oftewel een online synchrone discussie via twitter. Deelnemers kunnen op het afgesproken tijdstip hun reactie op vragen geven. Dit doen ze door aan de twitterberichten een afgesproken hashtag toe te voegen.

Voorbeeld tweet chat.png

Afb. 1 Voorbeeld van een tweetchat sessie (McCabe, 2018)

Om de discussie te structureren plaatst de moderator gedurende de tweetchat sessie regelmatig een nieuwe discussievraag. In afbeelding 1 wordt dit gedaan door Q1 voor de vraag te plaatsen, oftewel V1. De antwoorden worden middels ‘A1’ gegeven.

Deelnemers kunnen op elkaars bijdrage reageren door bijvoorbeeld middels een retweet (delen van andermans reactie) te reageren en hun eigen reactie erbij te plaatsen. Of door @mention in hun eigen bericht te zetten of een ‘like’ te geven.

De moderator zorgt door het regelmatig plaatsen van een nieuwe discussievraag dat de tweetchat levendig en actief blijft. Een twitterchat van bijvoorbeeld een uur moet kunnen volstaan met zes vragen. De duur van een sessie moet ook niet te lang worden. En je moet wel een bepaalde mate van reactietijd geven zodat mensen ook op elkaar kunnen reageren en er interactie plaatsvindt.

Zelf aan de slag
Wat heb je nodig om een tweet chat te organiseren?

• Een #hashtag ontworpen voor het chatgesprek. Hanteer een eenvoudige #hashtag
  • Een specifiek tijdstip (en duur) waarop je de tweet chat wilt laten plaatsvinden.
  • Onderwerp voor je tweet chat
  • Een aantal prikkelende vragen rondom het gekozen onderwerp
  • Een moderator die de vragen plaatst, gebruik makend van bijvoorbeeld middels V1, V2, V3 et cetera
  • Deelnemers die de vragen beantwoorden, gebruikmakend van een format als A1, A2, A3 et cetera

Lees deze en deze bronnen eens door over het ‘opzetten van’ en ‘deelnemen aan’ een tweetchat.

Gebruik tweetdeck om de discussie(s) te volgen.

Je zou een tweetchat gedurende een (hoor)college kunnen plannen als een soort ‘backchannel’ om een stukje interactie bij je studenten op gang te brengen.

Bron:
McCabe, K. (2018). Understanding Twitter chats – A Guide to Start & Join the Conversation. Verkregen op 26 nov. 2019 via https://raventools.com/blog/understanding-twitter-chats/

Foto Judith Zwerver

Judith Zwerver