Eline Terpstra

Alumnus Eline behartigt de belangen van ruim 750.000 Nederlandse studenten

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Elk jaar studeren tal van studenten af bij Saxion, maar waar komen deze studenten uiteindelijk terecht? Eline Terpstra zat na het afronden van de opleiding Interior Design & Styling al eens in het bestuur van de Zwolse studentenbond en sinds kort is ze secretaris van de Landelijke StudentenVakbond (LSVb). “Het is heel erg tof dat je je voor studenten kunt inzetten. Zij zijn de toekomst.”

Hoi Eline, je bent sinds 27 juni secretatis bij de LSVb. Hoe ben je daar terecht gekomen?

“Nadat ik de opleiding Interior Design & Styling heb afgerond bij Saxion, wilde ik doorstuderen, maar wist ik niet wat ik wilde. Toen heb ik een tussenjaar genomen. Afgelopen jaar heb ik de pre-master Bouwtechniek afgerond bij ArtEZ in Arnhem en daarnaast in het bestuur gezeten van de Zwolse studentenbond SOOZ. Op die manier heb ik de LSVb leren kennen. Mijn eerdere bestuursjaar heeft me uiteindelijk gemotiveerd om me daarvoor aan te melden.”

Wat houdt dat precies in, secretaris zijn bij de LSVb?

“Met de landelijke vakbond behartigen we de belangen van meer dan 750.000 studenten in heel Nederland. Dus dat is heel tof! Als secretaris zit je in het bestuur en ben je onder meer verantwoordelijk voor de 25 werknemers die we in dienst hebben. Daarnaast heeft iedereen zijn eigen portefeuilles. Als secretaris heb je sowieso de portefeuille bestuurscoördinatie. Dat houdt in dat je in de gaten houdt of we ons we houden aan het beleidsplan, de beleidsdoelen en de jaarplanning. Verder heb ik de portefeuilles Federatie, waarmee ik verantwoordelijk ben voor onze achterban, Personeelszaken, Digitalisering, Flexibilisering en Studentenwelzijn.”

Hoe ziet een dag er voor jou uit?

“Nu in coronatijd hebben we veel digitale overleggen. Dat is wel een beetje wennen, dat achter de computer zitten. We hebben elkaar als bestuur pas begin juni voor het eerst in het echt gezien. Dus dat is natuurlijk wel anders dan anders. Maar normaal gesproken is zo’n dag heel wisselend en dat maakt het ook heel leuk. De ene keer zit je op ons kantoor in Utrecht met je eigen collega’s en de andere keer heb je een overleg met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dat is natuurlijk heel leuk, dat je daarmee in aanraking komt. We zijn nu vooral druk bezig met het beleidsplan, dan ga je vooral met allerlei bonden om tafel. Het zijn dus hele verschillende werkzaamheden.”

Voormalig Interior Design & Styling-student Eline Terpstra met een tip voor studenten

Wat is jullie doel voor komend jaar?

“We zijn nu bezig met de grote leenstelselcampagne: #nietmijnschuld. Dit is ons grote speerpunt voor dit jaar. Het is natuurlijk best een spannend jaar: er komen verkiezingen aan en tegelijkertijd zitten we nog in de coronacrisis. Dat heeft op veel studenten grote invloed, bijvoorbeeld op hun financiële positie, omdat hun bijbaantjes wegvallen. Maar ook omdat het hele onderwijs opeens digitaal werd. Ons doel is uiteindelijk om het leenstelstel helemaal af te schaffen, waarbij het natuurlijk wel belangrijk is om te kijken naar een goed alternatief. Wat komt ervoor terug? Ook moeten de mensen die al wel een torenhoge schuld hebben opgebouwd, gecompenseerd worden.”

Je komt dus graag op voor de belangen van studenten. Wat vind je daar eigenlijk zo leuk aan?

“Ik krijg altijd heel veel energie van werken met mensen, organiseren en echt dingen neerzetten. Het is heel erg tof dat je je voor studenten kunt inzetten. Zij zijn een hele belangrijke groep, omdat zij de toekomst zijn. De focus ligt nu vooral op docenten en verpleegkundigen, maar al die studenten komen daar straks ook terecht. Het is dus heel belangrijk dat de jongere generatie goed wordt ondersteund. Dat daar oog voor is en ze straks niet met torenhoge schulden zitten, waardoor ze niet eens een huis kunnen kopen. Er zijn heel veel punten waarop nog veel te winnen valt. Het is mooi dat je je daarvoor kunt inzetten.”

Heb je nog tips voor studenten die het ook willen schoppen tot, bijvoorbeeld, bestuurder van een landelijke bond?

“Ik ben zelf heel erg voorstander van dingen ondernemen naast je studie. Je studententijd is een hele mooie tijd om jezelf te ontplooien: wat wil je en wat vind je belangrijk? Ik zou studenten aanbevelen om vooral te ontdekken waar hun passie ligt en vervolgens te bekijken hoe je dat ook op andere manieren kunt inzetten in plaats van alleen in het klaslokaal.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.