Bewerkt 72 dpi.jpg

Dit is waarom student David van Polen naar Nederland fietst

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het is nogal een stukje, van Polen naar Nederland, en dat dan ook nog op de fiets... Elf dagen denkt Technische Natuurkunde-student David Velthuis daar over te doen en natuurlijk doet hij dat niet zomaar. Met de fietstocht wil hij geld inzamelen voor het goede doel. “Ik vind het niet eerlijk dat anderen het zo slecht hebben, terwijl wij zo’n goed leven hebben.”

Hoi David, wat ga je precies doen?

“Wat ik ga doen is fietsen van Polen naar Nederland, voor het goede doel. Als het goed is ben ik elf dagen onderweg, waarvan ik drie dagen rust neem om de steden waar ik dan ben te verkennen: Poznan, Berlijn en Hannover. Op de laatste dag word ik tegemoet gefietst door mijn oud-stagebegeleider en dan fietsen we samen naar Nederland. Ik eindig bij mijn ouderlijke huis in Haaksbergen."

Waarom ga je dit doen?

“Ik wil hiermee geld ophalen voor Plentyfood. Dat is een organisatie die plantaardige ontwikkelingshulp biedt, bijvoorbeeld in Kenia. Daar helpen ze plantaardige akkerbouw op te zetten, zodat de inwoners hier zelfstandig mee verder kunnen. Plantaardig voedsel is heel effectief, want voor 7 kilo voer die je een koe geeft, krijg je maar 1 kilo vlees. En van die 7 kilo kun je ook heel veel mensen voeden. Dat spreekt mij heel erg aan. Ik heb nu €970 ingezameld en op mijn donatiepagina heb ik als doel €1000 gesteld, maar ik hoop natuurlijk zoveel mogelijk geld op te halen.”

Ik geloof zelf heel erg dat de mens van nature goede bedoelingen heeft en dat we anderen moeten helpen die het minder hebben. Daarom wil ik ook mijn steentje bijdragen.

Technische Natuurkunde-student David over waarom hij geld inzamelt voor het goede doel

Waarom wilde je dit voor het goede doel doen?

“Ik geloof zelf heel erg dat de mens van nature goede bedoelingen heeft en dat we anderen moeten helpen die het minder hebben. Daarom wil ik ook mijn steentje bijdragen. Ik vind niet eerlijk dat anderen het zo slecht hebben, terwijl wij zo’n goed leven hebben hier.”

Hoe kwam je erop om dat geld op deze manier in te zamelen?

“Ik heb een half jaar geleden een wielrenfiets gekocht en ben daar sinds die tijd best fanatiek mee bezig geweest. Destijds was ik ook mijn Poolse studieavontuur aan het plannen – ik heb daar de afgelopen maanden een project gedaan – en toen zei iemand voor de grap dat ik daar wel naartoe kon fietsen. Dat heeft me aan het denken gezet. Ik wilde eerst naar Polen toe fietsen, maar mijn ouders raadden dat af, omdat het toen winter was. Toen heb ik het naar de zomer verplaatst en nu ga ik het gewoon doen. Het klonk gewoon als een mooie, grote reis, die ik ook nog eens voor het goede doel zou kunnen doen.”

18 juli gaat het gebeuren. Spannend? Of heb je er vooral zin in?

“Eigenlijk heb ik er gewoon heel veel zin in. Het idee dat ik op de fiets stap en de volgende dag heel ergens anders ben, dat ik zelfstandig ergens moet gaan slapen en de volgende dag mooi de stad kan verkennen... Ik slaap natuurlijk op allerlei verschillende plekken, zoals in hostels, en dan heb ik ook weer contact met andere reizigers. Dat zijn dingen die mij erg aanspreken. Maar de hele actie in z’n geheel vind ik natuurlijk fantastisch, anders zou ik het niet doen.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.