Kelvin.jpg

Kelvin ontdekte tijdens zijn studie waar zijn echte passie lag: de spoorwereld

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Kelvin Bosch volgde de opleiding Technische Natuurkunde en kwam er tijdens zijn minor in Vietnam achter dat hij later een beroep wilde waarin hij veel contact had met mensen. Hij kwam terecht in de wereld van het spoor. Eerst als afstudeerder bij NS, later aan de ingenieurskant bij Arcadis en nu als werkvoorbereider bij Strukton Rail.

Hoi Kelvin, wat doe je voor werk?

“Na mijn opleiding Technische Natuurkunde heb ik de omslag gemaakt om de spoorwereld in te gaan. Nu ben ik werkzaam bij Strukton Rail. Bij Strukton Rail houden we ons bezig met het bouwen en onderhouden van spoornetwerken. Hierbij ligt de focus op veiligheid en duurzaamheid.”

Hoe ben je erachter gekomen dat je graag in dit vakgebied wilde werken?

“Voor mijn minor ben ik naar Vietnam geweest. Daar heb ik aan de universiteit gestudeerd. In Vietnam kwam ik erachter dat het technische natuurkundevak leuk is, maar dat het niet voor mij weggelegd is om daar later mijn werk van te maken. Vakinhoudelijk vond ik het erg interessant, maar het werk in Vietnam was erg eenzaam. Je gaat erg diep in op een specifiek onderzoek en dat begon me een beetje te vervelen. Toen ik terugkwam, ben ik op zoek gegaan naar een werkveld dat beter bij mij paste. En dat bleek het spoor."

Wat leek je interessant aan sporen?

“Vroeger vond ik sporen altijd al leuk. Toen ik op zoek was naar een afstudeeropdracht kwam ik toevallig een vacature van de NS tegen. De NS ging aan de slag met een onderzoek om reizigersaantallen te bepalen van buitenaf, door middel van lasertechniek. Hiervoor zochten ze een IT’er die dit programma kon schrijven. Destijds heb ik de NS benaderd met de vraag of ze überhaupt al hadden onderzocht of je met een laser mensen kunt lezen. Dat wisten ze niet en zo heb ik onderzocht of de meetmethodiek wel valide was. Op deze manier ben ik in de sporenwereld terechtgekomen.”

Ik zou adviseren om, net als ik, naar een land ver weg te gaan met een andere cultuur en taal. Het buitenland heeft me geleerd hoe ik om moet gaan met verschillende mensen en daar heb ik nu ook veel aan in mijn werk.

Hoe ben je uiteindelijk bij Strukton terecht gekomen?

“Toen ik klaar was bij de NS, ben ik eerst bij Arcadis gaan werken. Dat is een ingenieursbureau. Daar werkte ik in de projectmanagementondersteuning. Toch miste ik daar de uitvoering. Bij een ingenieursbureau ben je echt bezig met het maken van plannen, maar er gaat dan nog een lange periode overheen voordat deze daadwerkelijk worden uitgevoerd. Na een jaar heb ik een omslag gemaakt door naar de aannemerij te gaan. Als werkvoorbereider ben ik nu echt de laatste stap op kantoor tot de daadwerkelijke uitvoering buiten.”

Wat houdt je functie in?

“Simpel gezegd houdt mijn werk in dat ik het werk voorbereid zodat de mensen buiten aan het werk kunnen. Ik zie mezelf nu als de verbindende schakel tussen de ingenieurs, de klant en de aannemers. Ik moet zorgen dat onze klant begrijpt wat de mensen buiten doen en dat de mensen buiten maken wat de klant wil. Soms werk ik dus ook buiten en doe ik inspecties, maar het grootste deel van de dagen zit ik achter mijn bureau. Ik denk dat ik zo ongeveer 40% van mijn tijd in afstemmingsoverleggen zit om ervoor te zorgen dat alle verschillende disciplines op één lijn zitten. Ik werk nu veel samen met heel veel verschillende mensen: van stugge aannemers tot bureaucratische klanten.”

Jij bent uiteindelijk iets anders gaan doen dan waar je oorspronkelijk voor opgeleid bent. Wat zijn jouw tips voor andere studenten om op de juiste plek terecht te komen?

“Ik zou adviseren om naar het buitenland te gaan. Je bent dan echt op jezelf aangewezen en ik denk dat dat heel leerzaam is. Daarom zou ik adviseren om, net als ik, naar een land ver weg te gaan met een andere cultuur en taal. Het buitenland heeft me geleerd hoe ik om moet gaan met verschillende mensen en daar heb ik nu ook veel aan in mijn werk. Het belangrijkste wat deze ervaring me heeft gebracht, is dat ik nu veel meer lak heb aan bepaalde dingen. Ik ben extraverter geworden en durf nu om dingen te vragen, zo ben ik ook bij NS binnengekomen."

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.