Studentenkamer
Studentenleven

Kamer nodig? Dit is hoe je moet hospiteren

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Misschien ga jij dit jaar wel op kamers. Heel begrijpelijk, vooral als je tijdens de coronacrisis 24/7 thuis met je ouders was. Bovendien word je er enorm zelfstandig van en kan je langer in bed blijven liggen omdat de hogeschool dichtbij is. Wel moet je eerst een nieuwe woonplek vinden en dat gaat anno 2020 toch een beetje anders. De normale hospiteeravonden gaan grotendeels niet door of zijn digitaal, maar met deze tips sla jij je overal doorheen!

Zoek jouw droompaleis

Eerst moet je natuurlijk uitgenodigd worden om te komen hospiteren. Of de hospi straks in het echt of online is, maakt voor het zoeken naar een kamer niks uit. Zoek advertenties via internet, of download de apps Kamernet en Roomeasy om jouw droompaleis te vinden.

Reageren maar

Schrijf een leuke, originele mail, lees goed in de advertentie wat ze zoeken en vertel waarom jij dat bent. Bijna elke student houdt van uitgaan, terrasjes en alcohol, vertel daarom ook wat grappige dingen zodat ze nieuwsgierig naar je worden. Heb jij in coronatijd thuis nieuwe talenten ontdekt zoals puzzelen, schilderen of ben jij opeens een home workoutgoeroe geworden? Dat zijn leuke dingen om je mee te onderscheiden!

Op tijd komen

Als je langs mag komen, zorg er dan voor dat je er op tijd bent. Je bent waarschijnlijk niet de enige die komt hospiteren, vaak is er een strak tijdschema en krijg je maar een half uurtje om je van je beste kant te laten zien. Te laat komen betekent ook dat je daar minder tijd voor hebt.

Video bellen?

Word je uitgenodigd voor een videocall? Hoe jammer het ook is dat je niet meteen langs kan komen: bekijk het positief, want in dit geval kan je je heel goed voorbereiden. Zorg dat je het programma dat ze gaan gebruikten (skype, zoom, etc.) al gedownload hebt. Het is ook handig om het programma al eens te testen, dat is gelijk een goede reden om even met een vriend(in) te bellen! Verder moet je zorgen voor een goed werkende wifi, geluid en een webcam. Time to shine!

Interesse tonen

Je toekomstige huisgenoten zullen je veel vragen gaan stellen, maar alleen maar over jezelf praten is een mega afknapper. Vraag ook dingen aan je huisgenoten. Bedenk dus van tevoren al wat vragen, zoals hoe ze de huishoudelijke taken verdelen. Vertel vooral geen zielige verhalen over dat dit je 38ste hospi is en je echt te ver weg woont om niet op kamers te gaan. Medelijden zorgt er niet voor dat je een kamer krijgt.

Wees niet te eerlijk

Iedereen heeft goede en slechte kanten en kraak jezelf daar vooral niet op af. Als ze vragen of je kan koken, mag je best zeggen dat je dat prima kunt. Dat je eigenlijk alleen maar spaghetti kan maken mag je best achterwege laten. Wees over belangrijke dingen wel eerlijk en wees vooral ook eerlijk naar jezelf: zie jij jezelf hier wonen? Anders kom je in een omgeving waar jij je niet fijn voelt en kun je over een half jaar weer verhuizen.

En als ze jou hebben uitgekozen als nieuwe huisgenoot, maar je bent nog nooit echt in het huis geweest, dan kun je best vragen of je de kamer nog even in het echt mag bekijken. Good luck!

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.