Smart Tiny Lab

Hogeschool Saxion bouwt samen met partners een eigen ‘Smart TinyLab’

Leestijd Minuten

Vanaf het voorjaar van 2021 wil Saxion samen met haar projectpartners gebruikmaken van het Smart TinyLab, dat gebouwd wordt bij locatie Ko Wierenga te Enschede. In dit lab kan in de praktijk worden getest, ontwikkeld, gevalideerd en gedemonstreerd.

Energieopwekking, distributie en afgiftesystemen werken vaak nog niet optimaal samen met de gebouwschil. Met het Smart TinyLab wil Saxion mbo- en hbo-studenten, onderzoekers, bedrijven en andere partners de ruimte bieden hun producten te testen in een draaibare en flexibel in te richten testomgeving.

Om zogeheten nul-op-de-meterwoningen te kunnen realiseren, is samenwerking tussen de verschillende energiebeheersystemen van groot belang. Alleen zo kunnen bouwbedrijven en systeemleveranciers hun producten zo efficiënt mogelijk maken en zo bijdragen aan de geformuleerde CO2-emissiereductiedoelen uit het Klimaatakkoord. Daarnaast hebben ook gebruikers van een gebouw grote invloed op de energie-efficiëntie. Daarom wordt met behulp van het Smart TinyLab gewerkt aan verschillende ICT-systemen.

In de bouw is er de potentie om systemen voor de conditionering van het binnenklimaat nog energiezuiniger te maken. Dit komt doordat systemen geïnstalleerd en gebruikt worden zonder dat ze rekening houden met secundaire systemen en gebruik. Met het Smart TinyLab willen we ontdekken: waar zitten de knelpunten en hoe kunnen twee of meer systemen met elkaar communiceren, zodat ze het energiegebruik minimaliseren?

Portret Christian Struck
Christian Struck, lector Sustainable Building Technology

Het Smart TinyLab bestaat uit drie verschillende kamers. Een vaste kamer bevat alle technische installaties die nodig zijn voor klimaat- en energiebeheersing en in de twee proefkamers, die flexibel in te richten zijn en uitneembare binnen- en buitenwanden hebben, kunnen de bedrijven eigen systeemcomponenten plaatsen. Ook is het lab 180 graden draaibaar, zodat er gespeeld kan worden met zonlicht en is het voorzien van sensoren om verschillende metingen te verrichten en geïntegreerde systeemprestaties te kwantificeren.

Tot juni 2023 gaan de partners binnen het EFRO Project Smart TinyLab in eerste instantie aan de slag met verschillende thema’s als prestatiemonitoring van houten gevelelementen, glas als actieve warmteregulator, slimme gebouw-gebruikerinteractie, waardecreatie door data-driven services en energiedistributie door gelijkstroomnetten.