Isabel Klooster
Studentenleven

Isabel wil met de WIJK-app het leven van haar moeder makkelijker maken

Afgelopen september kreeg de moeder van Creative Business-student Isabel Klooster een hersenbloeding, waardoor zij afhankelijk werd van haar familie. Samen met studiegenoten Lieke Muller, Bo Mos en Lucinda Huijskens bedacht Isabel tijdens een studieproject de WIJK-app, waarmee mensen die lichamelijk beperkt zijn buurtgenoten kunnen oproepen voor klusjes of noodgevallen. “Mijn moeder mist zoiets echt en vindt het heel goed dat we dit doen.”

Hoi Isabel, hoe is dit idee precies ontstaan?

“We moesten tijdens onze studie Creative Business voor het project Ondernemen een innovatief idee bedenken en uitwerken. Ik ben zelf mantelzorger voor mijn moeder. Zij heeft in september een hersenbloeding gehad en eigenlijk merkte ik al gauw dat zij afhankelijk was van mij. Ik zat te denken: hoe kan ik hier nou iets mee doen? Toen mijn vader voor de zoveelste keer werd geroepen om iets uit een kastje te pakken voor m’n moeder, dacht ik: dat kan anders.”

En toen heb je de WIJK-app bedacht?

Eerst hebben we enquêtes afgenomen en daaruit bleek dat hulp op dit gebied heel erg welkom is. Vervolgens hebben we een businessplan gemaakt voor de WIJK-app. Met deze app kunnen mensen zoals m’n moeder, die letsel hebben opgelopen, buren inschakelen voor hulp in huis: iets uit een kastje pakken, een wesp weghalen. De app heeft meerdere functies, speciaal bedacht voor mensen die een hersenbloeding hebben gehad. Je kunt ‘m ook voor urgentere meldingen inzetten, dan worden er zoveel mogelijk buren opgeroepen. Maar ook wanneer er iets kleins aan de hand is, kan ze een specifiek iemand vragen die beschikbaar is. We hebben er in eerste instantie voor gekozen om het af te bakenen tot mensen die een hersenbloeding hebben gehad. Maar eigenlijk kan de app iedereen helpen die lichamelijk beperkt is.”

Creative Business-student over de WIJK-app, die ze mede voor haar moeder bedacht heeft

Waarom kan dat niet via een simpele WhatsApp-groep?

“De app is onderscheidend van WhatsApp, omdat je met onze app kunt aangeven of je wel of niet beschikbaar bent en je alleen als je beschikbaar staat een noodmelding op je telefoon krijgt. Via WhatsApp is het altijd maar afwachten of iemand het leest. Ook is via de app in één oogopslag te zien wie er in de buurt is.”

Wat is momenteel de status van de app?

“Tijdens de eindpitch was er iemand van Novel-T aanwezig en door hem werden we gevraagd of we hun START Programma wilden volgen. Dat hebben we gedaan en hierin hebben we bijvoorbeeld gekeken wat we nodig hadden voor de app, wie we kunnen benaderen en hoe het zit met de kosten. Nu hebben we het project even op pauze gezet, omdat we allemaal nog studeren en we niet afhankelijk willen zijn van investeerdersgeld, maar we zijn van plan de app misschien over twee jaar verder uit te werken via het Advanced Track-programma van Novel-T.”

Ik kan me wel voorstellen dat het, zeker voor jou, lastig is om hier nog twee jaar mee te wachten.

“Dat is inderdaad wel heel lastig en dubbel. Voor mensen zoals m’n moeder is zo’n app heel belangrijk. Zij mist echt zoiets. Ik heb het er met haar natuurlijk ook over gehad en ze vindt het een heel mooi project. Ze vindt het heel goed dat we dit doen.”

Wat is jullie ultieme doel?

“Uiteindelijk willen we zoveel mogelijk mensen hiermee helpen. We geloven in een wereld waarin we samen sterk zijn en waarin smartphones ons juist dichter bij elkaar brengen. We kunnen mensen niet hun oude leven teruggeven, maar we kunnen ze wel helpen hun leven makkelijker te maken.”

Wil jij ook innovatieve concepten ontwikkelen?

Kom Creative Business studeren!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.